Artikel top billede

Kreditkort-spærringerne eksploderer: 100.000 danskere får spærret deres kort

For en måned siden spærrede bankerne 15.000 betalingskort. Nu spærres yderligere 100.000 kort. Her er forklaringen.

Det er præcis en måned siden, at Nets måtte lukke 15.000 danske kreditkort efter datalæk i en udenlandsk online-butik.

Læs den historie her: Nets advarer: 15.000 danske kreditkort skal udskiftes efter datalæk i online-biks

Nets havde i den forbindelse ikke lyst til at fortælle præcis, hvilken butik der var tale om - eller andre konkrete detaljer for den sags skyld.

"Vi kan ikke kommentere den konkrete sag, men vi har kunnet konstatere et misbrug, der har det fælles træk, at kortene har været forbi den samme netbutik, som derfor er under mistanke for at være part i en sag om datalæk," sagde Ulrik Marschall, presserådgiver hos Nets i den forbindelse.

Men det ser ud til, at sagen er større den de 15.000 kreditkort, der blev udskiftet i slutningen af september.

Nets vil nemlig nu anbefale bankerne at spærre yderligere 100.000 betalingskort, oplyser presserådgiver Ulrik Marschall til Finans.

"Kompromitteringen drejer sig om en længere historisk periode end den, der relaterer sig til den oprindelige sag," skriver Nets på sin webside.

Intet misbrug endnu

Nets oplyser desuden, at der ikke er tale om et konkret misbrug af kortene, men en mistanke om at de måske vil blive anvendt ulovligt i fremtiden.

Kilden til problemer er ifølge Nets stadig "en udenlandsk internet-forretning." Forretningen forbliver dog stadig unavngiven.

Ved præventiv udskiftning af kort, der er under mistanke for at blive misbrugt i nærmeste fremtid, forventer bankerne og butikkerne at spare et trecifret millionbeløb, som de kan få i tab, når der handles med stjålne kortoplysninger, oplyser Nets.

Derudover spares kortholdere naturligvis også for at blive udsat for misbrug af deres betalingskort, og de gener det medfører at skulle gøre indsigelse.

I den konkrete sag er processen med at spærre kort allerede startet for at undgå yderligere misbrug. Derfor kan nogle kortholdere opleve at få deres kort afvist i butikker, inden de bliver kontaktet af deres bank.

It-system alarmerer

Nets har vurderet kortproblemerne via et fraud prevention-system, som analyserer kortbrug og tendenser, og som på den baggrund vurderer om givne betalinger er reelle eller forsøg på misbrug.

Men det er kortselskaberne som for eksempel Visa og MasterCard, der står for efterforskningen af den internetforretning, som mistanken retter sig imod. Blandt andet derfor ønsker Nets ikke at fortælle, hvilken butik der er tale om.

Som kortholder er du umiddelbart godt stillet, hvis du oplever at få dit kort misbrugt. Banken vil som udgangspunkt dække tabet, med mindre der er tale om uagtsomhed fra din side.

Læs også:
Derfor vil Nets ikke oplyse navnet på onlinebutikken bag 15.000 danske kreditkort-spærringer

Nets advarer: 15.000 danske kreditkort skal udskiftes efter datalæk i online-biks

Nets spærrer tusind Dankort efter hacker-angreb




IT-JOB

Continia Software A/S

Software Engineer - Business Central

Lif Lægemiddelindustriforeningen

IT Operations Specialist

Landbrug & Fødevarer

IT-supporter
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere