Kreditkort-spærringerne eksploderer: 100.000 danskere får spærret deres kort

For en måned siden spærrede bankerne 15.000 betalingskort. Nu spærres yderligere 100.000 kort. Her er forklaringen.

Det er præcis en måned siden, at Nets måtte lukke 15.000 danske kreditkort efter datalæk i en udenlandsk online-butik.

Læs den historie her: Nets advarer: 15.000 danske kreditkort skal udskiftes efter datalæk i online-biks

Nets havde i den forbindelse ikke lyst til at fortælle præcis, hvilken butik der var tale om - eller andre konkrete detaljer for den sags skyld.

"Vi kan ikke kommentere den konkrete sag, men vi har kunnet konstatere et misbrug, der har det fælles træk, at kortene har været forbi den samme netbutik, som derfor er under mistanke for at være part i en sag om datalæk," sagde Ulrik Marschall, presserådgiver hos Nets i den forbindelse.

Men det ser ud til, at sagen er større den de 15.000 kreditkort, der blev udskiftet i slutningen af september.

Nets vil nemlig nu anbefale bankerne at spærre yderligere 100.000 betalingskort, oplyser presserådgiver Ulrik Marschall til Finans.

"Kompromitteringen drejer sig om en længere historisk periode end den, der relaterer sig til den oprindelige sag," skriver Nets på sin webside.

Intet misbrug endnu
Nets oplyser desuden, at der ikke er tale om et konkret misbrug af kortene, men en mistanke om at de måske vil blive anvendt ulovligt i fremtiden.

Kilden til problemer er ifølge Nets stadig "en udenlandsk internet-forretning." Forretningen forbliver dog stadig unavngiven.

Ved præventiv udskiftning af kort, der er under mistanke for at blive misbrugt i nærmeste fremtid, forventer bankerne og butikkerne at spare et trecifret millionbeløb, som de kan få i tab, når der handles med stjålne kortoplysninger, oplyser Nets.

Derudover spares kortholdere naturligvis også for at blive udsat for misbrug af deres betalingskort, og de gener det medfører at skulle gøre indsigelse.

I den konkrete sag er processen med at spærre kort allerede startet for at undgå yderligere misbrug. Derfor kan nogle kortholdere opleve at få deres kort afvist i butikker, inden de bliver kontaktet af deres bank.

It-system alarmerer
Nets har vurderet kortproblemerne via et fraud prevention-system, som analyserer kortbrug og tendenser, og som på den baggrund vurderer om givne betalinger er reelle eller forsøg på misbrug.

Men det er kortselskaberne som for eksempel Visa og MasterCard, der står for efterforskningen af den internetforretning, som mistanken retter sig imod. Blandt andet derfor ønsker Nets ikke at fortælle, hvilken butik der er tale om.

Som kortholder er du umiddelbart godt stillet, hvis du oplever at få dit kort misbrugt. Banken vil som udgangspunkt dække tabet, med mindre der er tale om uagtsomhed fra din side.

Læs også:
Derfor vil Nets ikke oplyse navnet på onlinebutikken bag 15.000 danske kreditkort-spærringer

Nets advarer: 15.000 danske kreditkort skal udskiftes efter datalæk i online-biks

Nets spærrer tusind Dankort efter hacker-angreb





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Vil du med på vej mod den moderne dataestate?
At gøre data tilgængelig, men hurtigst og med de færreste ressourcer, er de første og nødvendige skridt mod en moderne dataestate. Tiden er inde til, at du bevæger dig ned af den digitale landevej, der fører til hurtige og konsistente svar på simple forretningsspørgsmål. Vi giver her et bud på, hvordan du kommer igang.