Facebook stopper vild data-registrering i kendt app efter pres fra europæiske datamyndigheder

Efter længere tids pres fra adskillige europæiske datamyndigheder stopper Facebook sin praksis med at høste brugerdata fra WhatsApp-brugere. Formålet med datahøsten var ellers at booste reklameforbruget på Facebook.

Artikel top billede

Verdens største sociale medie Facebook har sat en prop i indsamlingen af data fra europæiske WhatsApps-brugere, der senere skal konverteres til reklamer på Facebooks medieplatform.

Det skriver Financial Times.

Stoppet betyder, at danske og andre europæiske WhatsApp-brugere ikke længere skal se sig over skulderen for, om Facebook indhenter deres telefonnumre og oplysninger om deres computerenheder.

Dette var ellers WhatsApp officielle politik tilbage i august, hvor virksomheden meddelte, at den ville dele sine data med sit moderselskab, Facebook.

Forbrugervagthundene glammer

Datahøsten i Europa er stoppet efter pres fra adskillige europæiske forbrugervagthunde, der er gået sammen om at presse Facebook til at smide data-leen fra sig.

Blandt andre Hamborgs kommissær for databeskyttelse og informationsfrihed har været aktiv i bestræbelserne på at få det sociale medie til at stoppe sin datahøst, som Hamborg-kommissæren har fundet ulovlig.

Det kan du læse mere om her: Danmarks store nabo farer i flæsket på Facebook over ulovlig datahøst

Databeskyttelsesmyndigheden i Facebooks hjemland, Irland, har bekræftet stoppet af datahøsten fra de europæiske WhatsApp-brugere, der skulle sendes videre til Facebooks reklameplatform.

Åbner kattelem til data

Facebook fortæller til Financial Times, at selskabet i sidste uge er stoppet med at hive data fra 100 milliarder-købet WhatsApp ind på sin reklameplatform.

Ikke desto mindre åbner selskabet en kattelem for, at det ikke drejer sig om et permanent stop for datahøsten, så WhatsApp-brugere kan se deres oplysninger blive brugt til reklamer rettet mod dem selv.

Således vil Facebook fortsætte med at påvirke de europæiske datamyndigheder.

"Vi håber at fortsætte detaljerede samtaler med datatilsynsmyndighederne i Storbritannien og andre databeskyttelsesmyndigheder. Vi forbliver åbne med hensyn til at samarbejde for at imødekomme deres spørgsmål," lyder det fra Facebook.

Det sociale medie understreger, at Facebook og WhatsApp vil fortsætte med at dele andre typer af brugerdata i kampen mod eksempelvis spam og af andre administrative grunde.

Læs også:
Snapchat skal børsnoteres med astronomisk markedsværdi: Slår Googles børsnotering

Google-boss: Fup på Facebook kan have afgjort det amerikanske præsident-valg

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S