900.000 telefoner dør hver eneste dag: Her er den mest udbredte dødsårsag for din smartphone

Alt for mange smartphones tåler ikke en kold dukkert, og hver eneste dag går et overraskende højt antal smartphones i stykker af den grund. Producenterne bør udviklere vandtætte smartphones, lyder et opråb.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Meh_Sleep, CC BY-SA 2.0)

Den igangværende sag med iPhones med defekte batterier, er blot ét eksempel på, at vores smartphones er ganske skrøbelige.

Men mens Apples batteri-skandale og Samsungs Note 7-smartphones, der brød i brand og derfor måtte trækkes tilbage, skyldes fejl i produktionen, så er den typiske årsag til ødelagte og defekte smartphones en helt anden.

Det er, at brugerne taber deres smartphones - og måske endda ned i toiletkummen.

For antallet af smartphones, der må lade livet på grund af vand, er voldsomt højt.

Det vurderer analysefirmaet IDC i en ny global opgørelse:

"IDC estimerer, at næsten 900.000 smartphones ødelægges af væsker hver eneste dag," lyder det overraskende høje tal, IDC fremlægger.

"Væskers indflydelse på smartphones estimeres til at koste omkring 96,7 milliarder dollars om året," lyder det videre.

Det er Francisco Jeronimo, analytiker inden for trådløse og mobile teknologier for IDC, der i et blogindlæg fremlægger tallene.

Læs også: Vandtæt eller vandafvisende? Det betyder de forskellige betegnelser på din telefon

Antallet af 'druknede' smartphoens skal naturligvis ses i forhold til, at der sendes mange hundrede millioner smartphones på markedet hvert eneste år.

IDC venter, at det samlede antal smartphones i verden i løbet af de næste fire år vil nå op på mere end 6,4 milliarder.

Alligevel er problemet med ikke-vandtætte smartphones alt for stort:

"Producenterne bør komme med løsninger, der forhindrer, at smartphones går i stykker, når de kommer i kontakt med væsker på grund af tilfældige uheld. Det vil forbedre kundetilfredsheden og loyaliteten over for brandet," skriver Francisco Jeronimo i sit blogindhæg.

Bør vægtes højere

Et af årsagerne til, at mange smartphones fortsat ikke tåler vand, er, at det typisk ikke er det, forbrugeren vægter højst i købssituationen.

IDC's undersøgelser viser således, at forbrugerne vægter batteritiden og kvaliteten/pålideligheden højst, mens også brugervenlig betyder meget, når man skal vælge en ny smartphone 

"Beskyttelse mod væsker nævnes oftest ikke som en af de vigtigste grunde til at købe smartphones. Men det er en feature, som slutbrugerne vil sætte pris på, når uheldet er ude. Det hænger sammen med kvalitet og pålidelighed, og det er noget, brugerne er begyndt at forvente," skriver Francisco Jeronimo.

IDC forventer da også, at producenterne i stigende grad vil begynde at udvikle smartphones, der er langt mere hårdføre over for eksempelvis en tur i toiletkummen eller en cykeltur under et godt dansk skybrud.

"Procenterne bør gå fra kun at fokusere på at spare penge på R&D og implementere en bredere tilgang, der øger brand-loyaliteten og forhindrer omsætningstab på grund af utilfredse kunder, mens man samtidig også reducerer de høje omkostninger, der er forbundet med reparationer."

I 2014 var det ifølge IDC kun fire procent af de nye smartphones, der tilbød en eller anden form for beskyttelse mod væsker. Det er her i 2016 steget til syv procent.

Læs også:

Vandtæt eller vandafvisende? Det betyder de forskellige betegnelser på din telefon

Nye danske data afslører: Her er de mest populære smartphones i Danmark

Mange danske iPhone-brugere mener pludselig at være ramt af batteri-problem - men de fleste tager formentlig fejl

Kun hver fjerde medarbejder får en smartphone af arbejdsgiveren - resten må selv punge ud

Barsk besked til pc-producenterne: Lav jeres forretninger om - eller forlad markedet helt

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S