900.000 telefoner dør hver eneste dag: Her er den mest udbredte dødsårsag for din smartphone

Alt for mange smartphones tåler ikke en kold dukkert, og hver eneste dag går et overraskende højt antal smartphones i stykker af den grund. Producenterne bør udviklere vandtætte smartphones, lyder et opråb.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Meh_Sleep, CC BY-SA 2.0)

Den igangværende sag med iPhones med defekte batterier, er blot ét eksempel på, at vores smartphones er ganske skrøbelige.

Men mens Apples batteri-skandale og Samsungs Note 7-smartphones, der brød i brand og derfor måtte trækkes tilbage, skyldes fejl i produktionen, så er den typiske årsag til ødelagte og defekte smartphones en helt anden.

Det er, at brugerne taber deres smartphones - og måske endda ned i toiletkummen.

For antallet af smartphones, der må lade livet på grund af vand, er voldsomt højt.

Det vurderer analysefirmaet IDC i en ny global opgørelse:

"IDC estimerer, at næsten 900.000 smartphones ødelægges af væsker hver eneste dag," lyder det overraskende høje tal, IDC fremlægger.

"Væskers indflydelse på smartphones estimeres til at koste omkring 96,7 milliarder dollars om året," lyder det videre.

Det er Francisco Jeronimo, analytiker inden for trådløse og mobile teknologier for IDC, der i et blogindlæg fremlægger tallene.

Læs også: Vandtæt eller vandafvisende? Det betyder de forskellige betegnelser på din telefon

Antallet af 'druknede' smartphoens skal naturligvis ses i forhold til, at der sendes mange hundrede millioner smartphones på markedet hvert eneste år.

IDC venter, at det samlede antal smartphones i verden i løbet af de næste fire år vil nå op på mere end 6,4 milliarder.

Alligevel er problemet med ikke-vandtætte smartphones alt for stort:

"Producenterne bør komme med løsninger, der forhindrer, at smartphones går i stykker, når de kommer i kontakt med væsker på grund af tilfældige uheld. Det vil forbedre kundetilfredsheden og loyaliteten over for brandet," skriver Francisco Jeronimo i sit blogindhæg.

Bør vægtes højere

Et af årsagerne til, at mange smartphones fortsat ikke tåler vand, er, at det typisk ikke er det, forbrugeren vægter højst i købssituationen.

IDC's undersøgelser viser således, at forbrugerne vægter batteritiden og kvaliteten/pålideligheden højst, mens også brugervenlig betyder meget, når man skal vælge en ny smartphone 

"Beskyttelse mod væsker nævnes oftest ikke som en af de vigtigste grunde til at købe smartphones. Men det er en feature, som slutbrugerne vil sætte pris på, når uheldet er ude. Det hænger sammen med kvalitet og pålidelighed, og det er noget, brugerne er begyndt at forvente," skriver Francisco Jeronimo.

IDC forventer da også, at producenterne i stigende grad vil begynde at udvikle smartphones, der er langt mere hårdføre over for eksempelvis en tur i toiletkummen eller en cykeltur under et godt dansk skybrud.

"Procenterne bør gå fra kun at fokusere på at spare penge på R&D og implementere en bredere tilgang, der øger brand-loyaliteten og forhindrer omsætningstab på grund af utilfredse kunder, mens man samtidig også reducerer de høje omkostninger, der er forbundet med reparationer."

I 2014 var det ifølge IDC kun fire procent af de nye smartphones, der tilbød en eller anden form for beskyttelse mod væsker. Det er her i 2016 steget til syv procent.

Læs også:

Vandtæt eller vandafvisende? Det betyder de forskellige betegnelser på din telefon

Nye danske data afslører: Her er de mest populære smartphones i Danmark

Mange danske iPhone-brugere mener pludselig at være ramt af batteri-problem - men de fleste tager formentlig fejl

Kun hver fjerde medarbejder får en smartphone af arbejdsgiveren - resten må selv punge ud

Barsk besked til pc-producenterne: Lav jeres forretninger om - eller forlad markedet helt

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S