Skal du være it-milliardær? Så skal du udvikle et mobilspil

Mobilspil er den helt store højdespringer, når omsætningen i den elektroniske spil-industri skal gøres op. Læs her, hvilke spilområder som banker på for at blive de største i den kommende tid.

Artikel top billede

Økonomien i computerspil er andet end svævende guldmønter og store skattekister proppet med melonstore diamanter.

Den består også af rigtige, grønne dollar. Mange, mange dollar oven i købet.

En markedsundersøgelse fra spil-analysehuset Superdata anslår, at spilmarkedet omsætter for svimlende 91 milliarder dollar svarende til godt 650 milliarder kroner.

Den store motor i den omsætning er mobilspil, som alene trækker knap 300 milliarder kroner opad lommerne på folk med en smartphone.

Det er en stigning på 18 procent i et mobilmarked, der for alvor er blevet stort inden for de seneste 10 år med Apples lancering af den første iPhone tilbage i 2007.

Traditionelle spil fra butikkerne er den næststørste omsætningsmotor for spilindustrien med godt 185 milliarder kroner, mens online-spillene genererer omkring 135 milliarder kroner.

Det skriver Venturebeat.com.

Superbobler og andre boblere

I den brede offentlighed er mobilspil som Pokémon Go og senest Super Mario Run eksklusivt til iPhone-brugere de to 2016-spil, der har trukket flest overskrifter.

Den største omsætning kan Monster Strike fra Xflag notere sig, efter spillet i årets løb har omsat for knap 10 milliarder kroner.

Fremover ventes det, at mobilspillene nærmer sig de traditionelle pc- og konsolspil i markedsføring og ikke mindst forventninger hos forbrugerne.

Så mens mobilspillene på få år er blevet en superbobler, anses virtual reality-teknologien sammen med augmented reality-fætteren at kunne drive endnu flere folk og penge til spilmarkederne i de kommende år.

Det samme gælder online-downloads og ikke mindst e-sportsmarkedet, hvoraf sidstnævnte omsatte for 6,4 milliarder kroner og samtidig så småt er begyndt at tiltrække større opmærksomhed fra symbiosen af tv-selskaber og sponsorere.

Læs også:
Super Mario møder benhård kritik trods titlen som mest downloadede mobilspil nogensinde

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse