KMD føler sig urimeligt behandlet: Voldsom kritik fra kommuner er 'del af en forhandling'

KMD mener, at kommunernes voldsomme kritik af selskabet er led i en forhandling om erstatningsbeløb. KMD vil ikke stille op til interview, men mailer, at selskabet føler sig urimelig behandlet for tiden. Se hele KMD's mail her.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Kommunernes voldsomme kritik af KMD for monopol-misbrug og bevidst forsinkelse af udskiftning af meget dyre it-systemer er en del af en forhandling.

Sådan lyder det fra KMD's kommunikationsafdeling i en mail til Computerworld.

"Det er vores vurdering, at det samlede og koordinerede pres, der bliver lagt i øjeblikket på KMD, er en del af en forhandling. KMD indgår gerne i forhandlinger og har også en god dialog med parterne, når vi mødes, men vi ønsker ikke at deltage i offentlige skænderier med vores i øvrigt gode kunder," hedder det i mailen.

Voldsom kritik

Det betyder med andre ord, at KMD mener, at kommunernes kritik er begrundet i, at de forsøger at forhandle sig til at få udbetalt en større sum penge end den, der er fastsat i parternes kontrakt for de pågældende forsinkelser.

KMD skriver endvidere, at selskabet 'i øjeblikket oplever en helt urimelig og usaglig italesættelse af vores forretning.'

"Det ville klæde vores samarbejdspartnere at påtage sig deres del af ansvaret, men vi må konstatere, at det ikke er tilfældet," lyder det fra KMD.

KMD vil ikke uddybe mailens formuleringer over for Computerworld.

Voldsom kritik

Kommunerne har i lang tid kritiseret KMD voldsomt for bevidst at forhale leveringen af en række it-systemer, som skal erstatte nogle af de meget dyre såkaldte monopol-systemer, som KMD i årevis har tjent kassen på.

KMD har vundet udbudet på 21 af de såkaldte støttesystemer. Men leveringen er stærkt forsinket - foreløbigt 14 måneder.

Kommunerne er stærkt kritiske over for, at KMD tjener mange millioner kroner ekstra for hver måned, systemerne er forsinkede.

Det kan du læse mere om her: Utilfredse kunder, møgsager og store erstatningskrav hober sig op for KMD: Hvad er der gået galt?

KMD's topchef Eva Berneke har trods gentagne opfordringer konsekvent afvist at besvare spørgsmål om kommunernes kritik, selv om kommunerne er KMD's største og vigtigste kunde.

I stedet henviser KMD til den udsendte mail.

Computerworld vil gerne have svar på, om KMD med vilje forsinker systemerne for at tjene flere penge, som kommunerne antyder.

Vi vil ligeledes gerne have svar på, hvordan man som stor it-leverandør kan regne 14 måneder forkert på leverancetiden på et system, der skal afløse et system, som man selv leverer og derfor må formode at kende indgående.

KMD svarer i en mail, at selskabet 'på ingen måder spekulerer i forsinkelser af systemudviklingen.'

"Som vi ved flere lejligheder har påpeget, så tager vi gerne vores del af det samlede ansvar for forsinkelserne, men vi har ingen ambitioner om at påtage os hele ansvaret, når vi ikke har det," lyder det fra selskabet.

Her er hele KMD's mail-svar:

"Vi har ingen interesse i at have konflikter med nogle af vores vigtigste samarbejdspartnere, men vi er samtidig nødt til at sige, at vi i øjeblikket oplever en helt urimelig og usaglig italesættelse af vores forretning. KMD vil gerne understrege, at vi på ingen måder spekulerer i forsinkelser af systemudviklingen. Som vi ved flere lejligheder har påpeget, så tager vi gerne vores del af det samlede ansvar for forsinkelserne, men vi har ingen ambitioner om at påtage os hele ansvaret, når vi ikke har det. Forsinkelserne skyldes både forhold hos KMD, men i høj grad også forhold hos vores samarbejdspartnere i de pågældende sager. Det ville klæde vores samarbejdspartnere at påtage sig deres del af ansvaret, men vi må konstatere, at det ikke er tilfældet. Det er vores vurdering, at det samlede og koordinerede pres, der bliver lagt i øjeblikket på KMD, er en del af en forhandling. KMD indgår gerne i forhandlinger og har også en god dialog med parterne, når vi mødes, men vi ønsker ikke at deltage i offentlige skænderier med vores i øvrigt gode kunder. Vi synes, at det er en skam og forkert, at man bruger kræfterne på skænderier frem for at løse udfordringerne, og vi vil gerne opfordre til at fokus sættes på, hvordan vi kommer bedst i mål sammen".

Læs også:

Kommunerne truer KMD: Overvejer at udelukke KMD fra fremtidige ordrer

Utilfredse kunder, møgsager og store erstatningskrav hober sig op for KMD: Hvad er der gået galt?

Pensions-gigant kræver en halv milliard af KMD - har fået nået nok af forsinkede it-systemer

Kommuner kræver flere hundrede millioner kroner af KMD for manglende leverancer.

KMD scorer 23 millioner kroner om måneden på ikke at levere offentligt it-system til aftalt tid.

Staten stævner KMD for 700 millioner på grund af skandale-system

Kommunerne sparer 900 millioner om året på opgør med KMD

KMD opgiver at overholde leveringsfrist: Fremtids-planer for 21 store it-systemer truet

Derfor stævner staten KMD for fejlslagen it-løsning: "Der skal placeres et ansvar"

Navnenyt fra it-Danmark

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Renewtech ApS har pr. 15. marts 2026 ansat Jouni Salo som Account Manager for Sverige. Han skal især beskæftige sig med med at styrke Renewtechs nordiske tilstedeværelse med fokus primært på det svenske marked. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos GoGift. Han har tidligere beskæftiget sig med udvikling af salgsaktiviter og kunderelationer på tværs af flere markeder. Nyt job

Jouni Salo

Renewtech ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen