I kampen mod spam og clickbait: Google fjerner 1,7 milliarder dårlige reklamer fra internettet

Google har fjernet over dobbelt så mange ondsindede og misledende reklamer i 2016 som i 2017.

Artikel top billede

Verdens største annonceringsselskab, Google, kæmper en brav kamp imod "fake news", clickbait-reklamer og scammere ved at forbyde over 1,7 milliarder reklamer fra Googles reklamenetværk, Adwords.

Det skriver Google i et blogindlæg.

Dermed har Google fjernet dobbelt så mange reklamer  fra internettet som året forinden. Reklamer er ofte en nødvendighed for at det frie internet kan løbe rundt, men mange reklamer er skadelige, misvisende og direkte ondsindede, mener Google.

I blogindlægget forklarer Google om nogle af de fjernede annoncer, som firmaet har bandlyst i 2016.

Google har blandt andet fuldstændig bandlyst reklamer, der omhandler såkaldte "lønningdagslån".

Det er en type lån, der er relativt udbredt i USA.

Disse vor lån skal være betalt tilbage inden 60 dage og har en skyhøj rente på over 36 procent, og de er ofte umulige at tilbagebetale. I alt er over fem millioner af sådanne reklamer blevet bandlyst.

Derudover har Google fjernet over 112 millioner såkaldte "trick-to-click"-reklamer.

Det indebærer blandt andet bannere, der ligner systembeskeder med advarsler om systemfejl eller "opdater nu ved at trykke her!"-beskeder, der til tider leder brugeren hen til sites med malware.

Læs også: Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

1.300 annoncører blokeret

Annoncer af ulovlige produkter - heriblandt medicin og lægemidler - er også blevet bandlyst sammen med reklamer for ulovlig online gambling og annoncer som misleder brugerne. 165 millioner reklamer er i alt blevet bandlyst.

Ud over 1,7 milliarder fjernede reklamer har Google også suspenderet over 1.300 Adsense-konti og reklamer der er skjult som links til artikler.

Det er ofte meget sensationsprægede overskrifter eller "Du gætter aldrig, hvad der så skete"-tekster, der lokker brugeren til at tro, at linket førte til en spændende artikel, men i stedet mødes af en mur af reklamer eller et produkt.

Google er også gået ind i kampen mod falske nyheder. Det kan du læse mere om her: Google og Facebook efter hård kritik: Stopper med at reklamere for falske nyheder

Google fjernede også 47.000 annoncer for falske vægttabsmetoder, diæter eller præparater, uden beviselig effekt, men med tekster som "lægerne er overraskede over dette hemmelige lægemiddel mod kræft."

Læs også: Koden er knækket: Sådan får du forbrugerne til bruge penge på din app

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly