Populær gratis kontorpakke debuterer (endelig) i skyen med en stribe forbedringer

LibreOffice rammer skyen for første gang, og giver dermed adgang til at samarbejde i dokumenter og regneark online. Læs her, hvad du ellers kan forvente i den nyeste version af den gratis kontorpakke.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

LibreOffice version 5.3 rammer gaden og skyen i disse dage.

For to år efter at organisationen The Document Foundation bag open source-kontorpakken annoncerede en fremtidig cloud-version af LibreOffice, er hele kontorpakkens kildekode nu sendt i skyen.

Det betyder, at LibreOffice har gjort det muligt for alle brugere at arbejde med tekstdokumenter og regneark online og sammen med andre folk, som det kendes i eksempelvis Microsofts Office 365 og Googles Docs-program.

Cloud-nyskabelsen glæder open source-organsationens bestyrelsesmedlem Michael Meeks, som i en pressemeddelelse ovenpå lanceringen takker de mange udviklere bag open source-projektet på denne måde:

"Igennem seks år har vi tiltrukket mere end 1.100 udviklere, og takket være det store fællesskab, har vi i gennemsnit de seneste to år haft 300 personer, der arbejder på kodebasen," forklarer Michael Meeks om arbejdet med at cloudificere kontorpakken med millionvis af brugere.

Læs også: OpenOffice står på gravens rand - udviklere diskuterer nedlukning af projektet

Her er nyskabelserne

Udover nu også at være tilgængeligt i cloudformat i tilkøb til de klassiske desktop-styresystemer som Windows, MacOS X og Linux, byder version 5.3 på flere artige nyheder under motorhjelmen.

Flere import- og eksportmuligheder af gamle Microsoft Office-dokumenter, redesignet hjælpe-funktioner og online-support og optimeret tekstlayout ved hjælp af Harfbuzz-udviklingsbiblioteket er en del af de generelle forbedringer.

Derudover læner open source-kontorpakken sig også opad storebroren Office fra Microsoft, når det kommer til tastatur-genveje, som bliver vist direkte med højreklik i eksempelvis dokumenter.

Indsættelse af PDF-dokumenter er også blandt ny-implementeringerne, som ligeledes byder på mulighed for at signere digitalt i PDF-format.

Kigger vi på kontorpakkens enkelte applikationer, er der i skriveprogrammet Writer kommet enklere sideopbygninger til, ligesom det disker op med muligheden for mere alsidig tabeltypeformatering.

I open source-kontorpakkens præsentationsprogram Impress er der udviklet en skabelonvælger, så brugerne hurtigere kan komme i gang med deres slide-shows.

I Calc-regnearket er der også kommet flere ændringer omkring eksempelvis kompatibiliteten med andre regneark, som du kan læse mere om på kontorpakkens blog.

Læs også:
LibreOffice får stor makeover: Retter irriterende Microsoft-problem

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S