Populær gratis kontorpakke debuterer (endelig) i skyen med en stribe forbedringer

LibreOffice rammer skyen for første gang, og giver dermed adgang til at samarbejde i dokumenter og regneark online. Læs her, hvad du ellers kan forvente i den nyeste version af den gratis kontorpakke.

LibreOffice version 5.3 rammer gaden og skyen i disse dage.

For to år efter at organisationen The Document Foundation bag open source-kontorpakken annoncerede en fremtidig cloud-version af LibreOffice, er hele kontorpakkens kildekode nu sendt i skyen.

Det betyder, at LibreOffice har gjort det muligt for alle brugere at arbejde med tekstdokumenter og regneark online og sammen med andre folk, som det kendes i eksempelvis Microsofts Office 365 og Googles Docs-program.

Cloud-nyskabelsen glæder open source-organsationens bestyrelsesmedlem Michael Meeks, som i en pressemeddelelse ovenpå lanceringen takker de mange udviklere bag open source-projektet på denne måde:

"Igennem seks år har vi tiltrukket mere end 1.100 udviklere, og takket være det store fællesskab, har vi i gennemsnit de seneste to år haft 300 personer, der arbejder på kodebasen," forklarer Michael Meeks om arbejdet med at cloudificere kontorpakken med millionvis af brugere.

Læs også: OpenOffice står på gravens rand - udviklere diskuterer nedlukning af projektet

Her er nyskabelserne
Udover nu også at være tilgængeligt i cloudformat i tilkøb til de klassiske desktop-styresystemer som Windows, MacOS X og Linux, byder version 5.3 på flere artige nyheder under motorhjelmen.

Flere import- og eksportmuligheder af gamle Microsoft Office-dokumenter, redesignet hjælpe-funktioner og online-support og optimeret tekstlayout ved hjælp af Harfbuzz-udviklingsbiblioteket er en del af de generelle forbedringer.

Derudover læner open source-kontorpakken sig også opad storebroren Office fra Microsoft, når det kommer til tastatur-genveje, som bliver vist direkte med højreklik i eksempelvis dokumenter.

Indsættelse af PDF-dokumenter er også blandt ny-implementeringerne, som ligeledes byder på mulighed for at signere digitalt i PDF-format.

Kigger vi på kontorpakkens enkelte applikationer, er der i skriveprogrammet Writer kommet enklere sideopbygninger til, ligesom det disker op med muligheden for mere alsidig tabeltypeformatering.

I open source-kontorpakkens præsentationsprogram Impress er der udviklet en skabelonvælger, så brugerne hurtigere kan komme i gang med deres slide-shows.

I Calc-regnearket er der også kommet flere ændringer omkring eksempelvis kompatibiliteten med andre regneark, som du kan læse mere om på kontorpakkens blog.

Læs også:
LibreOffice får stor makeover: Retter irriterende Microsoft-problem


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Apples nye iOS 11 skaber store batteriproblemer på iPhone og iPad: Disse fire ting kan du gøre ved det
Apples nye iOS 11 skaber batteriproblemer for mange brugere, der oplever, at iPhonen pludselig ikke længere holder til en hel dag på jobbet. Du kan dog selv minimere problemet med disse fire lette trin.
CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Digitaliseringen af finanssektorens sætter skub i et helt nyt syn på it-infrastruktur
Finanssektoren er i fuld gang med en voldsom digital omvæltning. Det betyder blandt andet et helt nyt syn på it-infrastruktur. Stadig flere virksomheder skifter fokus fra on-premise-løsninger til et miks af on-premise, hosting og cloud som kaldes en hybrid it-infrastruktur. Læs i dette whitepaper udarbejdet af IDC for Interxion om udviklingen, den nye tankegang og de umiddelbare fordele. 12 sider på engelsk.