Populær gratis kontorpakke debuterer (endelig) i skyen med en stribe forbedringer

LibreOffice rammer skyen for første gang, og giver dermed adgang til at samarbejde i dokumenter og regneark online. Læs her, hvad du ellers kan forvente i den nyeste version af den gratis kontorpakke.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

LibreOffice version 5.3 rammer gaden og skyen i disse dage.

For to år efter at organisationen The Document Foundation bag open source-kontorpakken annoncerede en fremtidig cloud-version af LibreOffice, er hele kontorpakkens kildekode nu sendt i skyen.

Det betyder, at LibreOffice har gjort det muligt for alle brugere at arbejde med tekstdokumenter og regneark online og sammen med andre folk, som det kendes i eksempelvis Microsofts Office 365 og Googles Docs-program.

Cloud-nyskabelsen glæder open source-organsationens bestyrelsesmedlem Michael Meeks, som i en pressemeddelelse ovenpå lanceringen takker de mange udviklere bag open source-projektet på denne måde:

"Igennem seks år har vi tiltrukket mere end 1.100 udviklere, og takket være det store fællesskab, har vi i gennemsnit de seneste to år haft 300 personer, der arbejder på kodebasen," forklarer Michael Meeks om arbejdet med at cloudificere kontorpakken med millionvis af brugere.

Læs også: OpenOffice står på gravens rand - udviklere diskuterer nedlukning af projektet

Her er nyskabelserne

Udover nu også at være tilgængeligt i cloudformat i tilkøb til de klassiske desktop-styresystemer som Windows, MacOS X og Linux, byder version 5.3 på flere artige nyheder under motorhjelmen.

Flere import- og eksportmuligheder af gamle Microsoft Office-dokumenter, redesignet hjælpe-funktioner og online-support og optimeret tekstlayout ved hjælp af Harfbuzz-udviklingsbiblioteket er en del af de generelle forbedringer.

Derudover læner open source-kontorpakken sig også opad storebroren Office fra Microsoft, når det kommer til tastatur-genveje, som bliver vist direkte med højreklik i eksempelvis dokumenter.

Indsættelse af PDF-dokumenter er også blandt ny-implementeringerne, som ligeledes byder på mulighed for at signere digitalt i PDF-format.

Kigger vi på kontorpakkens enkelte applikationer, er der i skriveprogrammet Writer kommet enklere sideopbygninger til, ligesom det disker op med muligheden for mere alsidig tabeltypeformatering.

I open source-kontorpakkens præsentationsprogram Impress er der udviklet en skabelonvælger, så brugerne hurtigere kan komme i gang med deres slide-shows.

I Calc-regnearket er der også kommet flere ændringer omkring eksempelvis kompatibiliteten med andre regneark, som du kan læse mere om på kontorpakkens blog.

Læs også:
LibreOffice får stor makeover: Retter irriterende Microsoft-problem

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S