Stor a-kasse fyrer KMD flere år inde i stort projekt: Skifter til Netcompany

FTF-A vil alligevel ikke have KMD til at udvikle et helt nyt it-system og fyrer nu selskabet flere år inde i stort it-projekt. I stedet trækker FTF-A nu KMD-rivalen Netcompany ind i varmen.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

A-kassen FTF-A ophæver dens kontrakt med KMD om udvikling af et nyt it-system, der skulle have effektiviseret arbejdsgangene i A-kassen og åbnet for mulighed for selvbetjening for A-kassens 140.000 medlemmer, skriver Finans.dk.

I stedet for KMD vil FTF-A nu indgå aftale med KMD-konkurrenten Netcompany, der i den seneste tid har haft stor succes med at vinde andele på KMD's marked.

Med fyringen stopper samarbejdet mellem FTF-A og KMD, som blev indledt i 2014, da de to selskaber indgik aftale om levering af det såkaldte Føniks-system.

I den dengang fem-årige aftale skulle KMD bygge en helt ny a-kasseløsning med det, som parterne dengang kaldte for ‘fokus på en udvidet automatisering af arbejdsgange samt medlemmernes mulighed for selvbetjening."

Administrerende direktør i FTF-A, Michael Darmer, siger til Finans.dk, at udviklingsprojektet ‘hen ad vejen' har taget ‘forskellige drejninger.'

"Vi har spurgt os selv, om vi var enige i den drejning, om det [projektet, red] kunne komme i mål til tiden, og om produktet var det rigtige for os. Der er vi kommet frem til, at det var det ikke," siger han til avisen.

Netcompanys løsning er til gengæld det rigtige for a-kassen, mener han, da selskabet er ‘kendt som en it-leverandør, der leverer til tiden."

Fyringen af KMD kommer i kølvandet på en række andre sager for KMD med en række af selskabets vigtigste kunder.

Selskabet har sagsanlæg og et enormt erstatningskrav fra Skat hængende over hovedet, mens kommunerne mener, at KMD med vilje forsinker leveringen af en række vigtige it-systemer for på den måde at malke dem for store millionbeløb.

Samtidig kræver ATP en halv milliard kroner retur af KMD for stærkt forsinkede leveringer, ligesom både kommunerne og ATP har truet med at udelukke KMD fra at kunne byde på fremtidige udbud.

For kort tid siden opsagde en anden af KMD's store kunder, Region Syddanmark, også en stor kontrakt til 100 millioner kroner med KMD, da regionen ikke ville acceptere leveringen af systemet, som efter regionens opfattelse ikke levede op til kravene i udbuddet.

Det kan du læse mere om her: Region Syddanmark ophæver kæmpekontrakt med KMD.

Læs også:

Utilfredse kunder, møgsager og store erstatningskrav hober sig op for KMD: Hvad er der gået galt?

KMD føler sig urimeligt behandlet: Voldsom kritik fra kommuner er 'del af en forhandling'

Kommuner har fået nok af KMD: Har brug for troværdige samarbejdspartnere - og det er KMD ikke

Dyre KMD-forsinkelser lander på ministerens bord: Er det rimeligt, at KMD tjener tykt på forsinkelser af egne leverancer?

Pensions-gigant kræver en halv milliard af KMD - har fået nået nok af forsinkede it-systemer

KMD skovler penge ind på forsinkede leverancer: Store bøder til KMD ville have forhindret forsinkelser

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S