Oracle under pres: Det kommercielle database-marked vil skrumpe voldsomt i de kommende år

Oracle står over for en hård fremtid: Det kommercielle database-marked skrumper hastigt, og selskabet kan ikke nå at skifte kurs, lyder det fra analysehus.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Verdens største udbyder af kommercielle databaser, Oracle, står over for nogle hårde år.

Det mener analysehuset Samadhi Partners Equity Research, som i en stor analyse på Nasdaq.com peger på situationens alvor for Oracle.

Ifølge Samadhi Partners vil markedet for kommercielle database-løsninger skrumpe med 20-30 procent i løbet af de kommende fire år.

Markedet er i dag på 26,6 milliarder dollar - knap 210 milliarder kroner.

Det er Oracles absolutte hovedmarked.

Selskabet har i de senere år været i gang med at opbygge forretning på markedet for cloud- og abonennements-baserede løsninger.

"Men vi tror ikke, at Oracle kan ændre sine omsætnings-strømme fra legacy kommercielle databaser til cloudbaserede abonnement-tilbud hurtigt nok til at opveje nedgangen i markedet," lyder det fra Samadhi Partners i analysen.

Det traditionelle database-marked domineres i dag af de tre store spiller Oracle, IBM og Microsoft.

Ifølge Samadhi Research har markedet været en af de mest stabile og ‘sticky' i hele teknologisektoren i 20 år.

"Det er vores overbevisning, at hastigheden og omfanget af dets [markedets, red] nedgang vil overraske mange investorer," lyder det fra analysehuset.

Samadhi Research vurderer, at markedet vil droppe med flere milliarder dollar om året i de kommende år og at det presset på markedet først lige er begyndt.

Det skyldes blandt andet, at kunderne i stor stil søger over mod cloud-baserede tjenester, hvor ‘de fleste løsninger anvender gratis open source databaser.'

Desuden peger Samadhi Research på, at der er stor vækst i områder som sociale medier, IoT og ustrukturerede data, der alle er ‘dårligt egnede til SQL-standard, som database-oligopolet bygger på,' ligesom de forskellige NoSQL-open source-løsninger i dag er stabile og funktionelle.

Ifølge analysehuset står Oracle med transformationen på markedet til at blive ramt hårdere end IBM og Microsoft.

Det skyldes, at Oracle henter en langt større del af sin omsætning på dette marked.

36 procent af Oracles omsætning kom i 2016 fra markedet for database-software, mens blot 11 procent kom fra cloud'en. Til sammenligning hentede Microsoft og IBM under fem procent af deres omsætning på database-markedet.

Analysehuset peger på, at Oracle har stærkt brug for ‘aggressive tiltag,' der kan hurtigt kan øge omsætningen på områder uden for database-markedet, hvis selskabet skal bibeholde sin nuværende markedsværdi.

"Især har Oracle stærkt brug for radikale og hurtige organisatoriske og kulturelle forandringer mod ‘cloud-first,' hedder det - blandt andet ved at både sælgere og kunder fokuserer mere aggressivt på cloud'en.

Samadhi Research tror ikke, at SQL databaserne er ved at dø. De vil i mange år givet komme til at spille en vigtig rolle i forskellige organisationer, men de vil i stigende grad blive ‘marginaliseret og omkostnings-reduceret i så høj grad som muligt' på samme måde, som vi har set det med mainframes, hedder det.

"Vi ser allerede, at mange af disse værktøjer modnes i Hadoop-økosystemet, der allerede tilbyder mange forskellige måder at integrere med SQL databaser."

Læs hele analysen fra Samadhi Partners Equity Research her: The death of the commercial database: Oracles dilemma.

Læs også: 

Oracle svinger sparekniven: It-giganten fyrer hundredvis af medarbejdere

Larry Ellison: Amazon er "20 år" efter Oracle og meget dyrere - "hvis ikke du er villig til at betale mindre, vil vi slet ikke tage imod din ordre"

Det har taget 10 år og flere milliarder kroner for IBM at få Linux ordentligt ind: "Linux til forretningsverdenen skal tages seriøst"

Slut med billige Oracle-databaser om to uger: Nu skal alle købe dyre udgaver

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job