Hackerne kaster sig over de fire største browsere: Her er den mest usikre browser

I en hackerdyst mellem Chrome, Firefox, Safari og Edge Chrome blev en af browserne lagt ned fem gange, mens hackerne ikke kunne få hul på en af de andre browsere i konkurrencen.

Artikel top billede

I tre dage har deltagerne på hacker-konferencen Pwn2Own hakket løs på de tre største browsere, Googles Chrome, Mozillas Firefox og Microsofts Edge, og de var ikke alle lige stabile.

Igen i år blev Microsofts Edge-browser hacket, og det skete blandt andet via dens ChakraCore, som er en Javascript engine.

Senere fik samme hacker-hold hul igennem til en logisk fejl i Edge-browserens sandbox-funktion, som er bygget efter selvsamme funktionalitet fra Chrome.

At Edge ikke kan leve op til sit forbillede, blev bevist godt og grundigt på Pwn2Own-konferencen, hvor Edge blev hacket fem gange, hvilket blandt andet inkluderede et angreb ved hjælp af svagheder i Windows-styresystemet og VMwares Workstation.

Det skriver Tom's Hardware.

Læs også: Microsoft: Med denne splinternye teknologi bliver Edge den mest sikre browser i verden

Den hackerfri browser

Mens Microsoft-folkene bag Edge altså måtte lide den tort at se deres browser besejret fem gange, blev Edge ovenpå konferencen kåret som "vinder".

Apples Safari-browser blev på konferencen hacket tre gange med yderligere et halvgennemført forsøg, mens Firefox blev lagt ned to gange.

Tilbage som "taber" på hackerkonferencen står Chrome, der kun blev forsøgt hacket én gang, og her modstod Google-browseren forsøget.

Dette er måske lidt pudsigt, eftersom Chrome ved sin premiere tilbage i 2008 blev betegnet som ekstrem usikker, hvilket du kan læse mere om her: Flere lande advarer nu mod Google Chrome

Dengang sad Microsoft tungt og solidt på browsermarkedet med sin Internet Explorer-netlæser, der var indbygget i Windows, hvilket EU siden fik ændret på ved at tvinge Microsoft til at stille et frit browservalg til rådighed for sine brugere.

Vendt op og ned

I dag er der byttet godt og grundigt om på magtfordelingen.

Ifølge statistiksitet Statcounter tegner Chrome sig for lige over halvdelen af alle webbesøg, mens Safari-browseren er verdens andenstørste med en brugerandel på 14 procent.

Microsofts Edge-browser bliver overgået af stort set alle andre browsere lige fra Ali Babas UC Browser, Firefox, Opera, Samsungs Internet-browser og sågar sin egen Internet Explorer.

I dag har Edge-browseren en brugerandel på 1,77 procent, mens Internet Explorer-brugen er på 4,37 procent, hvilket samlet giver Microsoft en samlet brugerandel på 6,14 procent.

Da Chrome blev introduceret i efteråret 2008, sad Microsoft-browserne Internet Explorer 6 og 7 med en brugerandel på over 72 procent af alle netsøgninger.

Læs også:
Efter hård kritik af Microsofts forsøg på at snige Edge ind hos brugerne: Så lidt fylder Edge på markedet

Annonceindlæg fra SuperOffice

Succesfuld AI-implementering kræver langt mere end teknologien

Hvis offentlige organisationer skal lykkes med AI, skal de først have styr på adoption, datakvalitet og datasuverænitet.

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Midtjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Beredskabsstyrelsen

Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

AI Data Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S