Artikel top billede

Atea-direktør Morten Felding mener, at Atea har gjort alt, hvad der står i virksomhedens magt for at vaske skidtet fra bestikkelsessagen af. Derfor frygter han ikke de kommende retssager.

Topchef Morten Felding melder Atea helt renset efter bestikkelsessag: "Vi kan stå på mål for, at det er fortid - ingen overholder reglerne mere end Atea"

Interview: Om få måneder går store dele af Region Sjælland-sagen fra 2015 sin gang i retten. Det har været to år med fokus på at få ryddet op internt i Atea og rette blikket fremad, forklarer direktør Morten Felding.

Interview: Til oktober begynder de store dele af retssagen i forbindelse med bestikkelsessagen, der involverer tidligere topfolk hos Atea.

Men her to år efter sagerne kom frem, slår Atea-boss Morten Feldring fast, at virksomheden er fuldstændigt renset. 

Derfor frygter han heller ikke, at efterårets sager kommer til at smitte negativt af på Atea, når sagerne igen kommer øverst på spisesedlerne til oktober. 

"Jeg føler, at vi har gjort alt det, man kan gøre, så man som kommune, region, stat eller SKI (Staten og Kommunernes Indkøbsservice .red) kan sige, at man ikke finder nogen at arbejde sammen med, der gør tingene mere rigtigt og overholder alle regler og processer mere end Atea," siger direktøren. 

Andre har fået samme tur
En sag, som tidligere Atea-folk er involveret i, kan have stor afsmittende effekt på virksomheden. 

Men med de seneste års indsats bestående af selvrenselse, udskiftninger i medarbejderstaben og et skarpt fokus på at genrejse tilliden i det offentlige, mener direktøren, at Ateas image går fri, når sagerne tages op påny.

"Siemens er jo ikke lukket, fordi de havde den største bestikkelsessag i Tyskland. Volkswagen har lige været igennem en kæmpesag om fusk med partikeludledning. Betyder det, at hele verden holder op med at købe folkevogne og Siemens? Nej, fordi de har taget ansvar for det, der er sket," siger Morten Felding.

Vil indtage førerposition 

Med den grimme oplevelse i baghovedet har Morten Felding sendt Atea igennem en lusekur.

Der skal i fremtiden ingen som helst mulig tvivl herske om, at Atea har styr på sine processer og er et sted, hvor medarbejderne ikke er til falds for en iPad, eller hvor ledende medarbejdere tager kommunale spidser med til Dubai på "fedte-ferie".

Derfor har Atea givet sig i kast med at opnå en såkaldt 37001 Iso-certificering. Under den tekniske term gemmer sig en antibestikkelses-certificering, som Atea gerne vil kunne bryste sig af. 

"Vi håber på at vi i tredje og fjerde kvartal kan være certificeret. Så er vi den første og eneste virksomhed i Danmark, som går efter at få den ISO-certificering, der beviser, at vi har alle processer på plads omkring anti-bestikkelse, som sagen netop drejer sig om," siger Morten Felding.  

Fornuftens stemme

De seneste to års meget målrettede indsats for at slippe fuldstændigt ud af bestikkelsessagens skygge skal give resultater. Det mener Atea-chefen, der appelerer til de offentlige indkøberes begavelse.  

Læs mere her: Atea-direktør slipper for tiltale i bestikkelsessag

"Vi kan stå på mål for, at det er fortid. Og sagen drejer sig om ting fra 2014. Det skal man hele tiden huske. Det drejer sig ikke om ting, der foregår på nuværende tidspunkt. Jeg har en tro på, at de mennesker, der tager beslutninger om indkøb, er begavede mennesker," siger Morten Felding.

Atea har allerede meldt ud, at man forventer vækst i den offentlige forretning. Ved fremlæggelsen af regnskabet for årets første kvartal var toplinjen steget, uden at bundlinjen har fulgt med.

Det er et udtryk for, at Atea har mange kunder i butikken, men de produkter, kunderne putter i kurven, giver ikke Atea nogen særlig fortjeneste.

Læs mere om Ateas ambitioner for 2017 her: 

Atea-direktør om stort dyk i indtjeningen: "De kunder, der har været inde i butikken, har købt de billigere varer. Vi har ikke været i stand til at sælge så mange af de andre ydelser"