Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Hård kamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

De danske teleselskaber kæmper med alle midler for at kapre og fastholde mobilkunder. Her kan du se, hvem der vinder og taber blandt de største selskaber.

Det seneste år har budt på masser af spændende begivenheder i den danske telebranche.

Blandt andet har de nye roaming-regler fået flere af selskaberne til at hæve abonnementspriserne, og et af de helt små lavprisselskaber, Tjeep, har netop måttet dreje nøglen om.

Interessant er det også, at de vilde boom i antallet af mobilabonnementer i Danmark nu ser ud til at have toppet - i hvert fald i denne omgang.

Læs mere om det her: Nu er det sket: Vildt dansk mobil-boom er stoppet - antallet af mobilabonnementer falder

Det gør ikke kampen om de danske mobilkunder mindre hård, og de store selskaber - TDC, Telenor, Telia og 3 - skal da heller ikke bare kæmpe imod hinanden, men i stigende grad også imod de mange mindre selskaber.

Det fremgår af den seneste opgørelse fra Energistyrelsen over fordelingen af mobilabonnementer i andet halvår 2016.

Så mange abonnenter har selskaberne

Herunder kan du se, hvordan de 8.312.742 danske mobilabonnenter, der nu eksisterer, fordeler sig blandt selskaberne ved udgangen af andet halvår 2016.

I parantes ses fremgang/tilbagegang i forhold til andet halvår 2015.

  • TDC: 3.081.833 abonnementer (+1,2 procent).
  • Telenor: 1.884.104 abonnementer (-5,6 procent).
  • Telia: 1.479.920 (-1,2 procent).
  • 3: 1.200.985 abonnementer (+4 procent).
  • DLG Tele: 86.511 abonnementer (-15,6 procent). 
  • Øvrige: 579.389 abonnementer (+7,8 procent). 
  • I alt: 8.312.742 abonnementer (-0,3 procent).
Læs også: Nyt dansk teleforlig på trapperne: Nu afsløres den reelle situation i den danske telebranche

Det skal du holde øje med

I forhold til udviklingen fra andet halvår 2015 til andet halvår 2016 er det især interessant at se, at TDC har kundefremgang - landets største teleselskab har tidligere ellers netop haft svært ved at holde på mobilkunderne.

Også 3 klarer sig - igen - godt, mens det kniber mere for Telenor og Telia med at fastholde mobilkunderne.

Mest interessant er dog næsten gruppen af 'øvrige', der vokser med næsten otte procent. Her vil man eksempelvis kunne finde det fremadstormende selskab Plenti, og det skal blive interessant at se, hvordan abonnementsbasen hos det og andre af de mindre selskaber udvikler sig over det kommende år.

Selvom der er sket et lille fald i det samlede antal mobilabonnementer på 0,3 procent til nu 8.313.000 mobilabonnementer i Danmark, hører det med til historien, at der for 10 år siden, i andet halvår 2006, var 5,8 millioner mobilabonnementer i Danmark.

Væksten har med andre ord været markant over en 10-årig periode.

Læs også:

Nu er det sket: Vildt dansk mobil-boom er stoppet - antallet af mobilabonnementer falder

Nyt dansk teleforlig på trapperne: Nu afsløres den reelle situation i den danske telebranche




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






Premium
Coronakrisen har kostet danske it-ansatte lønstigninger og efteruddannelse
Coronakrisen førte til udskudte lønforhandlinger og manglende efteruddannelse for mange ansatte i it-branchen, viser helt nye tal.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Infrastruktur: Byg et velfungerende Data Estate i otte trin
Mange virksomheder trækker på så mange og righoldige datakilder, at det bliver stadig sværere at holde rede på alle de informationer, man har. Samtidig lever et traditionelt data warehouse sjældent op til hverken de aktuelle eller – i særdeleshed – fremtidige krav fra forretningen. Løsningen er at udvide til en egentlig Data Estate; et stykke kritisk infrastruktur som gør det muligt at opbevare, organisere, konsolidere og analysere organisationens samlede datamængde. Denne hvidbog giver et samlet billede af, hvordan man gennem otte trin bevæger sig mod at implementere og drage nytte af en Data Estate. Samt hvordan du prioriterer indsatsen, så den giver størst værdi for forretningen.