SimCorp kigger stålsat mod verdens største marked: "Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år "

Danske SimCorp har fuldt fokus på at erobre markedsandele i USA. Det stiller store krav til direktør Klaus Holse, der spiller en nøglerolle i invasionen af USA.

Artikel top billede

Fra den mægtige glaskolos på Islands Brygges Ny Tøjhusgrund arbejder SimCorp hårdt på at vinde indpas på det amerikanske marked.

SimCorp er en af de helt store spillere på verdensmarkedet, men i USA er der endnu mange kunder at erobre for den danske virksomhed, der leverer it-løsninger til den finansielle sektor. 

"Der er 500 kunder i USA. Det er potentialet. Vi har de 26 i dag," siger administrerende direktør Klaus Holse, der ruller planen for at indtage det store kontinent vestpå. 

Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år fra nu af. Det er det, som vi har vist kan lade sig gøre på andre markeder,“ understreger han på direktørkontoret med udsigt ind over voldanlægget mod Christianshavn.

Tidlig fremgang

Klaus Holse og SimCorps vision om at æde sig ind på det amerikanske marked ser da også ud til at gå fremad. 

Ved offentliggørelsen af virksomhedens regnskab for årets første kvartal var der allerede nyheder fra USA. Selskabet kunne nemlig berette, at man havde landet en ny kunde på den anden side af Atlanterhavet. Det går den rigtige vej, bekræfter Klaus Holse.
“Vi har 26 kunder i USA, der alle er gode referencer for systemet, så vi har det fundament, der skal til for at lykkes,“ siger han. 

Læs mere om det her: Dansk it-gigant vinder terræn i Nordamerika: Omsætningen vokser hastigt

Hos SimCorp kan man mærke, at i takt med, at operationen skrider fremad, bliver fremgangen en form for selvfostærkende effekt. 

“Det kendskab, vi har fået blandt de amerikanske virksomheder, er blevet væsentlig højere, så vi bliver inviteret til flere ting, og vi er rodet ind i flere projekter, og vi har nogle folk, der kan løfte dem. Det er et projekt, der er på sporet. Det er et svært projekt. Det er ikke et nemt projekt," understreger Klaus Holse.

Sydeuropa lokker ikke

I slutningen af juni i år kom der et lidt uventet træk fra SimCorp. Selvom man i mange omgange har understreget, at strategien er organisk vækst, iværksatte SimCorp et opkøb af det italienske selskab APL Italiana, som blev offentliggjort i slutningen af juni i år. Opkøbet bidrager til Simcorps vækst med omkring to procent, men opstod pludseligt. 

Opkøbet blev i følge direktør Klaus Holse kickstartet af en ordre til det ledende italienske forsikringsselskab Generali. Men selvom Simcorp nu har etableret sig med et sydeuropæisk brohoved, ændrer det ikke på, i hvilken retning Klaus Holse holder kikkerten. 

“USA er stadigvæk der, hvor det store fokus er. Sydeuropa er som marked meget mindre. Kigger du på vores samlede kundegrundlag, så er der 1.200-1.300 mulige kunder på verdensplan. Omkring 500 af dem er i USA," siger han.

Håndholdt operation

Som man hos SimCorp også understreger, er det ikke en nem operation at få bedre fat i det amerikanske marked. En forskellig virksomhedskultur stiller blandt andet store krav til Klaus Holse, der er udset til en hovedrolle i invasionen af USA. 

“Jeg er derovre relativt ofte. For det første for at være med i det, der foregår og give de råd, jeg kan give men lige så meget for at møde kunder og kommende kunder derovre," siger han.

Læs om en anden af SimCorps nøglemedarbejdere her: SimCorps CTO omstillede 40 procent af virksomheden på 15 måneder: Nu arbejder alle agilt

Det kræver nemlig en topchefs tilstedeværelse at komme ind på det amerikanske marked. Hos de amerikanske finansgiganter tager man ikke imod en kørende sælgere eller rejsende i softwareløsninger til finansbranchen. 

"Den amerikanske mentalitet er meget sådan, at man gerne vil se chefen for det hele, og man vil gerne have det commitment, han kan give. Det er en anden kultur. Man skal have fat højt oppe, hvorimod vi i europæiske og danske organisationer er vant til, at hvis der kommer en salgschef, så er det godt nok,“ siger Simcorp-bossen og fortsætter:

“I USA er det sådan, at der er noget værdi i at have set giraffen”

Og du er giraffen hos SimCorp?

“Ja, det er jeg. Sådan er det. De er vant til, at topcheferne er involveret i salg og projekter og er dem, der kan committe virksomheden. Jeg har arbejdet i amerikanske virksomheder hele mit liv, så jeg har vænnet mig til, at det er sådan, verden virker. “

Netop det faktum, at Klaus Holse har mange års erfaring fra blandt sin tid som top-profil i Microsoft med ansvar for hele Vesteuropa, gør, at han kender den amerikanske mentalitet. 
 
“Det giver da en fordel, at jeg kender de amerikanske kunder og jeg ved, hvem der er chef for dem. Vi kan ringe til hinanden og tale sammen, og det er en fordel,“ erkender direktøren. 

Han vil dog ikke løfte sløret for, hvordan det konkret er gået med kundetilvæksten på det nordamerikanske marked. Det bliver vi dog klogere på, når SimCorp kommer med halvårdsregnskab d. 24 august.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S