Fejlslagent kommunalt it-projekt koster EG næsten kvart milliard kroner

Et fejlslagent kommunalt it-projekt til 300 millioner får alvorlige konsekvenser for EG, der nedskriver hele projektet og ikke vil indgå lignende aftaler fremover.

Artikel top billede

It-leverandøren EG nedskriver hele sin investering i det problematiske arbejde med at udvikle systemet Kommunalt Ydelsessystem, der blandt andet skal anvendes til at håndtere kontanthjælpen for landets kommuner.

Det samlede tab på systemet lander på 225 millioner kroner, viser EG’s netop offentliggjorte regnskab for andet kvartal.

I en børsmeddelelse for andet kvartal skriver selskabet, at resultatet er ‘væsentligt påvirket af tilbageførsel af igangværende arbejder, bod til Kombit samt dækning af omkostninger i resten af kontraktperioden,’ som det hedder.

Administrerende direktør, Mikkel Bardram, siger til IT Watch, at selskabet afskriver 225 millioner kroner på projektet, hvor timerne er lagt på balancen.

Stor mundfuld

Projektet har været en meget stor mundfuld for selskabet, der helt usædvanligt har valgt at trække Kommunalt Ydelsessystem helt ud ad regnskabet.

Det sker, fordi selskabet har valgt ikke at indgå i ‘tilsvarende projekter fremover,’ hedder det, og et resultat eksklusiv det dyre projekt derfor giver et ‘mere retvisende billede.'

Du kan læse hele meddelelsen her.

Slog alarm

Det er kun et par måneder siden, at EG slog alarm på grund af det store projekt, der havde kurs direkte mod en ny offentlig it-skandale.

Det skete efter, at kommunernes it-sammenslutning, Kombit, havde truet med at opsige samarbejdet på grund af voldsomme forsinkelser.

EG skulle ifølge aftalen have leveret Kommunalt Ydelsessystem til kommunerne i slutningen af i år, men indtil videre vil leverancen tidligst finde sted i midten af 2019.

Selskabet fyrede derfor i sommer 26 medarbejdere og indgik samarbejde med konkurrenten Netcompany i et forsøg på at få projektet til 300 millioner kroner på ret kurs igen.

Samtidig betalte EG en kompensation på 50 millioner til kommunerne på grund af forsinkelsen.

Det kan du læse mere om her: EG kæmper for at undgå kommunal it-skandale: Fyrer ansatte og får hjælp fra Netcompany.

EG vandt opgaven i januar 2015. Det kan du læse mere om her: Banker KMD af banen på monopolsystem: EG får kommunal kæmpe-ordre

Selskabet fik i efteråret ny direktør i skikkelse af Mikkel Bardram, der afløste den mangeårige topchef Leif Vestergaard.

EG landede i foråret et stort underskud på 232,7 millioner kroner, efter Mikkel Bardram havde igangsat en større oprydning og kurs-regulerende indsats i selskabet.

Det kan du læse mere om her: Stort millionunderskud i EG: Omsætning og driftsresultat vokser fortsat, men bundlinien går helt i sort.

Læs også:

EG kæmper for at undgå kommunal it-skandale: Fyrer ansatte og får hjælp fra Netcompany

Ny EG-direktør drosler ned for selskabets vilde opkøbstogter: Her er EG's nye kurs

Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel

Annonceindlæg fra SuperOffice

Succesfuld AI-implementering kræver langt mere end teknologien

Hvis offentlige organisationer skal lykkes med AI, skal de først have styr på adoption, datakvalitet og datasuverænitet.

Navnenyt fra it-Danmark

Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

Lasse Hounsgaard

IFS Danmark A/S

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job