MobilePay tager Apple Pays entre med ophøjet ro: "Vi har en løsning, som både erhvervsvirksomheder og private har meget svært ved at undvære"

Apple Pay's indtog som ny betalingsløsning for de danske forbrugere vækker ingen panik hos MobilePay, der i dag er danskernes foretrukne app til overførsel af penge og gennemførsel af betalinger.

Artikel top billede

(Foto: Claus Sjödin)

En ny spiller har gjort sit indtog. Fra i dag tirsdag kan alle danskere, der er kunder i Jyske Bank og Nordea, anvende Apple Pay som kontaktløs betalingsform. 

Det vækker dog ikke bekymring hos Mobile Pay, der i dag sidder tungt på det danske marked for mobilbetalinger. 

“Vi er ydmyge overfor, at det er Apple, der kommer. Apple kender alle, men der er ikke bekymrede miner hos os,“ siger Peter Kjærgaard, der er presseansvarlig hos MobilePay. 

Læs mere om Apple Pay her: Så er Apple Pay kommet til Danmark: Så mange får adgang til tjenesten i dag

Han forklarer, at man hos MobilePay tager den nye konkurrents entré med ophøjet ro, da man selv oplever en stor tilslutning til egen applikaiton, der dagligt hjælper danskerne med alt fra indkøb i detailbutikker til at splitte betalingen efter endt fodboldspil i den lokale sportshal.

“Vi oplever, at vi har en løsning, som både erhvervsvirksomheder og private har meget svært ved at undvære. Det er vores indfaldsvinkel til situationen,“ siger han.

Stærkt position

Igennem en årrække har MobilePay formået at sætte sig tungt på markedet for mobile transaktioner. 

Se hvordan Apple Pay virker her: Test af Apple Pay i dansk butik: "Det er seriøst smart"

Efter en hård kamp med konkurrenten Swipp, der nægtede at give sig det første lange stykke tid, har MobilePay nu efter eget udsagn erobret ni ud af ti danske smartphones.

Det gør applikationen meget tæt knyttet til danskerne, forklarer Peter Kjærgaard.

“Man skal ikke undervurdere værdien af at have en løsning, som alle ved, at de andre har. Det skaber en tryghed omkring, at hvis man vil sende penge til hinanden og betale hos de fleste virksomheder, så kan man stort set altid gøre det med Mobile Pay,” siger han.

Kan blive en fordel

Apple Pay er til at begynde med blevet introduceret for kunderne i Jyske Bank og Nordea, der i øvrigt er blandt landets største banker. 

Det betyder, at mange danskere allerede nu har adgang til tjenesten, der utvivlsomt vil tage en bid af markedet for mobile betalinger i landets butikker. 

Men hos MobilePay byder man Apple velkommen på markedet og håber faktisk, at det kan sætte endnu mere gang i markedet for de mobile betalinger. 

"Vi byder på den ene side Apple velkommen og på den anden side er vi meget fortrøstningsfulde og komfortable med situationen," siger Peter Kjærgaard og fortsætter:

"Det kan være med til at forstærke brugen af mobile betalingsløsninger i butikker, hvor det klart er et lang og sejt træk. Det kan vi alle sammen se."

Læs mere her: 

Nets mobile Dankort-app får bundkarakter på Google Play: “Vi er næsten klar med en løsning”

Læs mere her: Overblik: Sådan klarer Apple Pay sig i forhold til andre betalings-apps

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S