Ny plan fra danskerne bag Subway Surfers: Kendte spil-figurer skal optræde på tøj og tasker

Det danske mobilspil Subway Surfers er det mest downloadede nogensinde. Nu satser en af virksomhederne bag stort på merchandise.

Artikel top billede

Den danske it-virksomhed Sybo, der står bag spilsuccessen Subway Surfers, vil nu tjene penge på at lade internationale virksomheder producere merchandise med spillets karakterer.

Det skriver Børsen.

Subway Surfers er det mest downloadede mobilspil nogensinde, og det er således blevet downloadet mere end 1,6 milliarder gange.

Derfor mener administrerende direktør Mathias Gredal Nørvig også, at det er et naturligt næste skridt at begynde at indgå de såkaldte licensaftaler.

Det er dem, der f.eks kan give en skoproducent ret til at sælge Subway Surfers-sko mod at aflevere et beløb til Sybo.

"Vi er det mest downloadede spil nogensinde, så vi snakker med de største selskaber i verden om, hvordan vi kan arbejde sammen. Og så er det jo i virkeligheden bare at kigge på, hvilke tøjfirmaer, der er de største," siger Mathias Gredal Nørvig til Børsen.

Læs også: Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android

Sybo har ansat en ny medarbejder til at lede licens-projektet, og den pågældende har tidligere stået i spidsen for en lignende indsats hos den finske spiludvikler Rovio.

Rovio står bag spillet Angry Birds, der i dag både er film, spil og merchandise.

“Vi ved, at vi går ind på et kæmpestort marked, så vi tror på, at det kan betale sig, men om vi rammer guldåren ligesom Rovio, eller om vi ender med at være større eller mindre, ved jeg ikke. Men vi har kæmpe ambitioner og smider rigtig mange penge efter det her," siger Mathias Gredal Nørvig,

Sybo havde i sidste regnskab et resultat på 96 millioner kroner.

Læs også: Et af Danmarks mest populære mobil-spil bliver nu til en Hollywood-serie

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S