Ny plan fra danskerne bag Subway Surfers: Kendte spil-figurer skal optræde på tøj og tasker

Det danske mobilspil Subway Surfers er det mest downloadede nogensinde. Nu satser en af virksomhederne bag stort på merchandise.

Artikel top billede

Den danske it-virksomhed Sybo, der står bag spilsuccessen Subway Surfers, vil nu tjene penge på at lade internationale virksomheder producere merchandise med spillets karakterer.

Det skriver Børsen.

Subway Surfers er det mest downloadede mobilspil nogensinde, og det er således blevet downloadet mere end 1,6 milliarder gange.

Derfor mener administrerende direktør Mathias Gredal Nørvig også, at det er et naturligt næste skridt at begynde at indgå de såkaldte licensaftaler.

Det er dem, der f.eks kan give en skoproducent ret til at sælge Subway Surfers-sko mod at aflevere et beløb til Sybo.

"Vi er det mest downloadede spil nogensinde, så vi snakker med de største selskaber i verden om, hvordan vi kan arbejde sammen. Og så er det jo i virkeligheden bare at kigge på, hvilke tøjfirmaer, der er de største," siger Mathias Gredal Nørvig til Børsen.

Læs også: Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android

Sybo har ansat en ny medarbejder til at lede licens-projektet, og den pågældende har tidligere stået i spidsen for en lignende indsats hos den finske spiludvikler Rovio.

Rovio står bag spillet Angry Birds, der i dag både er film, spil og merchandise.

“Vi ved, at vi går ind på et kæmpestort marked, så vi tror på, at det kan betale sig, men om vi rammer guldåren ligesom Rovio, eller om vi ender med at være større eller mindre, ved jeg ikke. Men vi har kæmpe ambitioner og smider rigtig mange penge efter det her," siger Mathias Gredal Nørvig,

Sybo havde i sidste regnskab et resultat på 96 millioner kroner.

Læs også: Et af Danmarks mest populære mobil-spil bliver nu til en Hollywood-serie

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S