Et af Danmarks mest populære mobil-spil bliver nu til en Hollywood-serie

Det danske spil Subway Surfers, der er et af de mest downloadede spil nogensinde, skal nu omdannes til en Hollywoodserie.

Artikel top billede

Et af de mest succesfulde danske spileventyr bliver nu til en animeret serie.

Med over 1,5 milliarder downloads er spillet Subway Surfers det mest downloadede mobilspil i verden, og i 2018 bliver spillet til en tv-serie i samarbejde med Hollywood-produceren Sander Shwartz.

Læs også: Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android.

Schwartz har været chef for Warner Bros animationsteam og har stået for produktionen af tv-serien bag det populære legetøj Skylander Acadamy.

Subway Surfers går ud på at køre på skateboard over togvogne og samle point i på undergrundsbaner med livlige, tegneserieagtige figurer, som altså skal omdannes til en animeret serie. 

"Subway Surfers-karaktererne begyndte  som animationer, før de blev verdens mest downloadede spil. Derfor er tv-serien det naturlige næste skridt for os, hvor man kan sige, at vi vender tilbage til animationen," siger Bodie Jahn-Mulliner, en af grundlæggerne af Sybo, i en pressemeddelelse.

Læs også: Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne

Ambitiøse drømme

Andre prominente navne i produktionen bliver manuskriftforfatteren Brent Friedmann, der har skrevet flere afsnit af Star Wars Rebels, Star Wars The Clone Wars, Halo 4 og mange andre shows, så der satses stort på produktionen af de skateboard-glade ryttere.

"Med både Sander og Brent på holdet, har vi en stærk position som skabere af kreative universer og brands, der går langt forbi mobilskærmen. Den grundlæggende drejebog - kaldet The Bible - er klar og de første animationer er allerede skabt, så vi ser frem til, at vi meget snart tager et stort skridt fremad både kreativt og forretningsmæssigt," siger Mathias Gredal Nørvig, managing director, Sybo.

Subway Surfers blev skabt og udvikler af Sybo og Kiloo tilbage i 2012.

I dag er spillet blevet downloadet 1,5 millarder gange på iOS og Android, hvilket gør det til det mest downloadede mobilspil nogensinde og slår dermed både Candy Crush Saga, Angry Birds, Clash of Clans og Fruit Ninja.

Subway Surfers er det ikke det første danske spil, der bliver omdannet til en tv-produktion. To gange tidligere har Hollywood filmatiseret den danske Hitman-serie, men begge gange har filmene modtaget negativ kritik fra både publikum og kritikere.  

Du kan læse mere om Kiloo her: Her er historien om danske Kiloo: En vild verdenssucces - der helst lever anonymt i Aarhus

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil