Kaspersky sagsøger USA efter fyring: “Har skadet vores ry og forretning uden beviser”

Sikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab går nu rettens vej for at rense sit gode navn overfor de amerikanske myndigheder.

Artikel top billede

Det russiske sikkerhedsfirma Kaspersky Lab har fået nok af de amerikanske myndigheders spionageanklager, og nu trækker virksomheden ministeriet for indenrigssikkerhed ['Department of Homeland Security'] i retten.

Tilbage i september forbød ministeriet offentlige myndigheder i USA at bruge Kaspersky-produkter på grund af mistanker om spionage, og myndighederne fik 90 dage til at fjerne al Kaspersky-software fra deres systemer.

Du kan læse mere om sagen her: Så er det slut: Donald Trump forbyder al brug af Kaspersky Lab-software på statslige computere

Har ramt gode navn og rygte

Offentlige kunder udgør kun omkring 0,03 procent af Kasperskys amerikanske indtjening, men sagen har skadet virksomhedens rygte betydeligt.

Blandt andet har det britiske center for cybersikkerhed fulgt trop og frarådet offentlige myndigheder at bruge Kaspersky.

Derudover har den amerikanske elektronikforhandler Best Buy fjernet alle Kaspersky-varer fra sine hylder, og det russiske firmaer går nu rettens vej og sagsøger det amerikanske ministerium for indenrigssikkerhed, Department of Homeland Security (DHS).

Kasperskys sag går primært på, at virksomheden ikke har fået tilstrækkelig mulighed for at tilbagevise de amerikanske anklager, som der indtil videre ikke har været offentliggjort solide beviser for.

“DHS har skadet Kasperskys rygte og kommercielle foretagende uden nogen beviser. Derfor er det i Kaperskys interesse at forsvare sig i denne sag,” skriver CEO Eugene Kaspersky i et åbent brev.

Kaspersky har tilbudt at aflevere sin kildekode til gennemsyn, men de amerikanske myndigheder har meldt ud, at det ikke er tilstrækkeligt.

Læs også: Sikkerhedssoftware er den ultimative bagdør for hackere og spioner – kan du stole på dinleverandør?

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect