Her kan du få dig en gylden it-karriere: Danske virksomheder mangler netop nu masser af DevOps-folk

DevOps er et hot emne i stadig flere danske virksomheder. Men det kniber gevaldigt med at finde de rette medarbejdere til DevOps-arbejdet.

Artikel top billede

Danske virksomheder er for alvor ved at få øjnene op for de meget positive effekter, man kan opnå ved at implementere DevOps.

Det er dog en gevaldig udfordring for virksomhederne at skaffe de nødvendige medarbejderkompetencer. 

Det fremgår af en rapport om implementering af DevOps i danske virksomheder, som Devoteam står bag.

Rådgivningsfirmaet har gennemført DevOps-undersøgelsen med udgangspunkt i svar fra 583 ledere i 309 offentlige og private danske virksomheder.

DevOps, der kommer af development og operations, handler grundlæggende om, at man satser på en organisationsmodel, metoder og processer, der kan bringe de to sider af it-arbejdet tættere sammen.

Gevinsterne kan blandt andet være højere hastighed i udvikling og udrulning af software, ligesom også færre fejl og en generelt højere kvalitet i softwaren er i fokus.

Har svært ved at skaffe de rette folk

Når en del danske virksomheder fortsat tøver noget med at give sig i kast med DevOps, kan det blandt andet skyldes, at der er flere barrierer - og de handler i høj grad om mennesker frem for teknologier. 

Blandt andet svarer hele 53 procent af virksomhederne i Devoteams undersøgelse, at den væsentligste udfordring ved implementering af DevOps er, at man skal ændre virksomhedskulturen.

40 procent svarer samtidig, at det er, at man skal tiltrække de rette kompetencer. 

“Langt de fleste virksomheder forventer, at det er besværligt grænsende til særdeles udfordrende, at rekruttere til DevOps stillinger. Dette har også været oplevelsen for de fleste virksomheder, som har implementeret DevOps,“ skriver Devoteam i rapporten.

“En af årsagerne kan være, at virksomhederne har svært ved at formulere de præcise kompetencer, man efterspørger. Det kan også være, at der er behov for flere eller mere varierende kompetenceprofiler end først antaget.”

Læs også: Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses

Devoteam skriver, at virksomhederne har behov for tekniske kompetencer inden for værktøjer, der understøtter DevOps, men også metodekompetencer som agile metoder og personlige kompetencer.

Så langt er danske virksomheder med DevOps

Devoteam kan i rapporten konkludere, at 24 procent af respondenterne kommer fra virksomheder, der allerede har implementet DevOps, mens 19 procent er i gang, og 57 procent ikke er i gang med at implementere Devops.

Besvarelserne er indhentet i efteråret 2017, og mens det altså på daværende tidspunkt fortsat var næsten seks ud af 10 virksomheder, der endnu ikke var i gang med at implementere Devops, så viser Devoteams undersøgelse også, at 24 procent af virksomhederne har implementeringsplaner for DevOps.

Læs også: Med 50 millioner deployments om året har Amazon knækket koden: Sådan får du bedre software - og bedre it-folk

Undersøgelsen viser også, at 30 procent af de private virksomheder har implementeret DevOps, mens 22 procent er i gang. I det offentlige er det 14 procent, der allerede har implementeret DevOps, mens 14 procent er i gang med det.

“Det er ikke overraskende, at tallene for de offentlige virksomheder er lavere. Den offentlige sektor er historisk lidt længere om at adoptere nye teknologitrends, fordi en række forudsætninger er anderledes."

"Offentlige virksomheder sender også typisk it-udviklingsopgaver i udbud, hvor der af hensyn til ligestilling stilles særlige krav til udbudsmaterialet – for eksempel med hensyn til kravspecifikation. Det kan i sig selv være en barriere for fuld udnyttelse af DevOps,” skriver Devoteam.

Opnår hurtigere time-to-market

Devoteam har også spurgt de private og offentlige virksomheder om de effektier, som man håber at kunne opnå med indførelsen af DevOps, samt hvad man allerede har opnået.

I forhold til de forventede effekter svarer 90 procent, at det i høj grad eller meget høj grad drejer sig om hurtigere releases (time-to-market).

80 procent svarer samtidig, at det er øget kundetilfredshred, mens 45 procent mener, at det er et lavere ressourceforbrug, og 30 procent fremhæver en forbedring af økonomien.

Fordelingen er stort set den samme, når man kigger på, hvilke effekter, der rent faktisk opnås - dog er procenterne her lidt lavere, så eksempelvis hurtigere releases ligger på 75 procent.

“Undersøgelsen viser klart, at den altovervejende årsag til at anvende DevOps er ønsket om forbedret time-to-market, og at dette ønske også bliver opfyldt,” skriver Devoteam.

Nødvendigt med konkrete mål

Samtidig anbefaler rådgivningsfirmaet, at man som virksomhed opstiller konkrete mål for eksempelvis forbedret time-to-market og kundetilfredshed, når DevOps skal implementeres.

“Kundetilfredshed handler ikke kun om at få et produkt udviklet hurtigere, men også om produktets kvalitet. Anbefalingen er derfor at arbejde med en målformulering, der indeholder flere emner afledt af de strategiske overvejelser omkring DevOps.”

“Målsætninger for ressourceforbrug og økonomi bør først opstilles, når der er indhøstet erfaringer med at arbejde med DevOps,” lyder det blandt andet fra Devoteam.

Deltag i afstemning om DevOps

Computerworld kunne godt tænke sig at vide, hvor langt danske virksomheder er kommet med DevOps.

Deltag derfor gerne i undersøgelsen herunder og uddyb eventuelt dit svar med en kommentar i debatfeltet.

Læs også:

Nu rykker DevOps for alvor - og virksomhederne høster gevinsterne: Hvor langt er din arbejdsplads?

Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses

Med 50 millioner deployments om året har Amazon knækket koden: Sådan får du bedre software - og bedre it-folk

It-udviklere jubler over opbakning fra eksperter: Kontrol-fikserede chefer ødelægger innovationen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S