Filmen' App: The Human Story' er en fortælling om blod, sved og tårer i App Store

Anmeldelse; I filmen 'App: The Human Story' møder vi en række af app-tidsalderens pionerer, og vi får et fascinerende indblik i deres forsøg på at tjene til dagen og vejen i Apples App Store. Filmen er dog også en advarsel om, hvad der sker, når du bliver en brik i platformøkonomiens spil.

Artikel top billede

Det er i mødet mellem teknologien og de humanistiske fag, at de store revolutioner sker, lød det ofte fra Apple-stifteren Steve Jobs.

Det er også det budskab, som vi får leveret i den crowd-fundede dokumentarfilm App: The Human Story.

Som titlen antyder er det en fortælling om de mennesker, og det syn på teknologi, der i mange år dannede fundamentet for Apples App Store.

Eller som app-udvikleren Brent Simmons spår i filmen, så vil man i fremtiden ikke tale om mødet mellem teknologien og de humanistiske fag. I dag er vi i stedet på vej til at acceptere software-udvikling som en humanistisk disciplin på linje med udvikling af film og musik.

Læs også: Skræmmende dokumentarfilm fremstiller berømt it-sikkerhedsekspert som skingrende sindsyg og farlig

Et helte-kvad

Filmen er i høj grad et helte-kvad om app-tidsalderens pionerer, der for knap 10 år siden tog de første spæde skridt ind i et ukendt territorium.

Mange af App Store-pioneerne har en fortid som indie-udviklere på Apples Mac-platform, men de så i App Store helt nye muligheder for at slå mønt på iPhonens nye revolutionerende brugerflade og ikke mindst det store købestærke publikum i App Store.

I filmen møder vi blandt andet Ken Wong, der har designet spillet Monument Valley, udvikleren Marco Arment, der blandt andet står bag appen Instapaper og John Gruber, som folk med interesse for Apples udviklermiljø givetvis kender fra bloggen Daring Fireball.

Advarsel om platformsøkonomiens indbyggede risiko

Filmen er dog i høj grad også en advarsel om, hvad der sker, når du bliver en brik i platformøkonomiens spil. Et spil, hvor vinderen i sidste ende er den, der stiller platformen til rådighed.

Vi får eksempelvis fortalt historien om udvikleren Ish Shabazz, der en morgen pludselig vågner op og opdager, at hans dagsbogs-app er blevet et hit på App Store.

Pengene begynder at strømme ind på hans konto, han siger sit job op og han ser app-udvikling som mulighed for at kunne give sin børn en bedre opvækst, end den han selv havde fået.

Men en dag foretager Apple en ændring af App Store, der betyder, at hans app rasler ned af hitlisterne.

Samtidig opdager han og de mange andre uafhængige app-udvikler, hvordan reglerne på App Store favoriserer større virksomheder, venturekapital-finansierede startups og spil-virksomheder med tvivlsomme forretningsmodeller.

Læs også: Koden er knækket: Sådan får du forbrugerne til bruge penge på din app

Indie-udvikler ramt af pris-pres

Konsekvensen er, at udviklerne bliver ramt af et heftigt pres på prisen og en faldende betalingsvillighed hos brugerne.

For Ish Shabazz bliver konsekvensen, at han oplevede faldende indtjening, selvom hans apps samlet set bliver downloadet i større antal. Og i dag – snart 10 år efter lanceringen af App Store – har han igen et almindeligt lønmodtagerjob som it-administrator på en skole.

App: The Human Story er kort sagt en historie om blod, sved og tårer i App Store, og den kan streames og downloades via Vimeo for den nette sum af 93 kroner.

Læs mere på: www.appdocumentary.com

Se traileren her:

Læs også: Anmeldelse: Filmen "Computerchess" er guf for (skak)programmører

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job