TDC i kæmpe digital satsning: Opretter ny organisation med 500 medarbejdere - skal arbejde med it og digitale løsninger

Artiklen er opdateret: TDC vil have mere fart på den digital transformation og opretter derfor en ny digital organisation med 500 medarbejdere og en chief digital officer i spidsen. Selskabet vil investere mere end 700 millioner kroner om året i digital udvikling.

Landets største teleselskab, TDC, opretter en ny digital organisation med en chief digital officer som øverste chef. I alt vil selskabet investere mere end 700 millioner kroner om året til digital udvikling.

Det meddeler selskabet mandag morgen.

“Der vil blive dannet en ny forretningsenhed benævnt 'Digital', som vil omfatte visse it- og udviklingsaktiviteter samt -medarbejdere fra TDC Operations. Alt i alt vil der fremover arbejde +500 medarbejdere i Digital inklusive tilknyttede medarbejdere i YouSee og TDC Erhverv,” oplyser TDC.

TDC skriver i en børsmeddelelse, at den nye organisations vigtigste formål er at samle de digitale ressourcer i TDC og øge fokus på forenkling og stabilisering af de digitale løsninger i TDC, styrke kundeoplevelsen, innovere de grundlæggende underholdningstilbud og udvikle nye cloudbaserede erhvervsløsninger.

Samtidig oplyser telekoncernen, at Digital kommer til at få en ny chief digital officer som leder - og han bliver samtidig medlem af TDC’s Corporate Management Team.

“Michael Moyell Juul, koncerndirektør for forretningsenheden Online Brands og medlem af TDC’s Corporate Management Team, vil for nuværende tillige være fungerende chief digital officer og direktør for Digital,“ skriver TDC.

Læs også: Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Telebranchen er digitale løsninger
TDC og Yousee har over de seneste år intensiveret arbejdet med digitale løsninger til kunderne og står i dag bag alt fra settop-bokse til apps og streamingtjenester.

Samtidig er selve teleydelserne i stigende grad også at betragte som digitale produkter og services.

Det er samtidig på det digitale område, at de danske teleselskaber i stigende grad konkurrerer imod hinanden om at kapre og fastholde kunder.

Læs også: Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3

Derfor giver det også umiddelbart god mening, at TDC nu får en chief digital officer og en egentlig organisation til det digitale arbejde.

TDC oplyser i en pressemeddelelse, at den nye organisation bliver en realitet 1. februar.

“Mere end 500 udviklere samles i den nye forretningsenhed Digital, og der afsættes over 700 millioner kroner årligt til udvikling af den digitale kundeoplevelse og fremtidens tv- og cloud-produkter,” oplyser selskabet.

Der skal mere fart på udviklingen
Koncernchef Pernille Erenbjerg forklarer videre om ambitionerne med Digital:

"Ambitionen med den nye forretningsenhed Digital er at øge tempoet yderligere på digitaliseringen af kundeoplevelsen, sikre fortsat innovation af vores underholdningsunivers og nye cloud-baserede løsninger til erhvervskunderne."

"Det skal ske i et marked i stor forandring. Ambitionen kræver således fokus og dedikerede ressourcer, der kan samarbejde i et agilt miljø."

TDC skal tiltrække it-udviklere
Selvom TDC altså selv mener, at Digital vil kunne gøre en stor forskel, så forklarer selskabet samtidig, at tværfagligt samarbejde efter agile principper som sådan ikke er noget nyt for TDC Group.

"Der er allerede gjort gode erfaringer med at sætte små teams sammen bestående af it-udviklere, kundeservicemedarbejdere, bruger-design eksperter og teknikere, der arbejder agilt med et klart mandat og med udgangspunkt i kunderejsen. Senest er en fuldt digital onboarding af nye Yousee-kunder blevet udviklet på denne måde," lyder det fra telegiganten.

"Vi har allerede stærke digitale kompetencer i TDC Group, som vi nu samler ét sted. Vi vil samtidig skabe et attraktivt miljø med stor respekt for it-udviklingskompetencer, og hvor digitale talenter i et agilt miljø har mulighed for at udvikle de nyeste digitale underholdningstjenester."

"Med kunderelationer til to af tre danske virksomheder og tre af fire danske husholdninger, med over to millioner brugere af vores digitale underholdningstjenester samt Danmarks største underholdningsbudget på over to milliarder kroner, vil de digitale talenter have interessante udviklingsmuligheder," udtaler Pernille Erenbjerg.

Læs også:

Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Danske it-organisationer i fuld gang med livsvigtig reboot: Stiller store krav til medarbejderne - og det vil stå på i lang tid

Overblik: Her er it-organisationens to-do-liste med de afgørende teknologier og digitale strategier

Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
CIO Kristian Hjort-Madsen har spredt PFA's it ud i alle mulige retninger for at få mere kog i gryden: "Jeg tror simpelthen ikke på, at vi it-folk tænker visionært nok"
Nomineret til Årets CIO 2018: Hos PFA skal it-chefen ikke forretningsudvikle. Han skal sørge for, at hele organisationen tænker digitalt fra starten. CIO Kristian Hjort-Madsen har nemlig ikke alle de gode idéer selv.
Computerworld
Seneste Windows 10-opdatering kan få din computer til at gå i sort - selv Microsofts egne Surface-enheder ramt
Der er knas i den store Windows 10 forårsopdatering. I værste tilfælde kan den få din computer til at gå helt i sort.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
Sådan vælger du business intelligence-løsning
I dette whitepaper undersøger vi, hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du vælger din kommende BI-løsning