TDC i kæmpe digital satsning: Opretter ny organisation med 500 medarbejdere - skal arbejde med it og digitale løsninger

Artiklen er opdateret: TDC vil have mere fart på den digital transformation og opretter derfor en ny digital organisation med 500 medarbejdere og en chief digital officer i spidsen. Selskabet vil investere mere end 700 millioner kroner om året i digital udvikling.

Landets største teleselskab, TDC, opretter en ny digital organisation med en chief digital officer som øverste chef. I alt vil selskabet investere mere end 700 millioner kroner om året til digital udvikling.

Det meddeler selskabet mandag morgen.

“Der vil blive dannet en ny forretningsenhed benævnt 'Digital', som vil omfatte visse it- og udviklingsaktiviteter samt -medarbejdere fra TDC Operations. Alt i alt vil der fremover arbejde +500 medarbejdere i Digital inklusive tilknyttede medarbejdere i YouSee og TDC Erhverv,” oplyser TDC.

TDC skriver i en børsmeddelelse, at den nye organisations vigtigste formål er at samle de digitale ressourcer i TDC og øge fokus på forenkling og stabilisering af de digitale løsninger i TDC, styrke kundeoplevelsen, innovere de grundlæggende underholdningstilbud og udvikle nye cloudbaserede erhvervsløsninger.

Samtidig oplyser telekoncernen, at Digital kommer til at få en ny chief digital officer som leder - og han bliver samtidig medlem af TDC’s Corporate Management Team.

“Michael Moyell Juul, koncerndirektør for forretningsenheden Online Brands og medlem af TDC’s Corporate Management Team, vil for nuværende tillige være fungerende chief digital officer og direktør for Digital,“ skriver TDC.

Læs også: Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Telebranchen er digitale løsninger
TDC og Yousee har over de seneste år intensiveret arbejdet med digitale løsninger til kunderne og står i dag bag alt fra settop-bokse til apps og streamingtjenester.

Samtidig er selve teleydelserne i stigende grad også at betragte som digitale produkter og services.

Det er samtidig på det digitale område, at de danske teleselskaber i stigende grad konkurrerer imod hinanden om at kapre og fastholde kunder.

Læs også: Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3

Derfor giver det også umiddelbart god mening, at TDC nu får en chief digital officer og en egentlig organisation til det digitale arbejde.

TDC oplyser i en pressemeddelelse, at den nye organisation bliver en realitet 1. februar.

“Mere end 500 udviklere samles i den nye forretningsenhed Digital, og der afsættes over 700 millioner kroner årligt til udvikling af den digitale kundeoplevelse og fremtidens tv- og cloud-produkter,” oplyser selskabet.

Der skal mere fart på udviklingen
Koncernchef Pernille Erenbjerg forklarer videre om ambitionerne med Digital:

"Ambitionen med den nye forretningsenhed Digital er at øge tempoet yderligere på digitaliseringen af kundeoplevelsen, sikre fortsat innovation af vores underholdningsunivers og nye cloud-baserede løsninger til erhvervskunderne."

"Det skal ske i et marked i stor forandring. Ambitionen kræver således fokus og dedikerede ressourcer, der kan samarbejde i et agilt miljø."

TDC skal tiltrække it-udviklere
Selvom TDC altså selv mener, at Digital vil kunne gøre en stor forskel, så forklarer selskabet samtidig, at tværfagligt samarbejde efter agile principper som sådan ikke er noget nyt for TDC Group.

"Der er allerede gjort gode erfaringer med at sætte små teams sammen bestående af it-udviklere, kundeservicemedarbejdere, bruger-design eksperter og teknikere, der arbejder agilt med et klart mandat og med udgangspunkt i kunderejsen. Senest er en fuldt digital onboarding af nye Yousee-kunder blevet udviklet på denne måde," lyder det fra telegiganten.

"Vi har allerede stærke digitale kompetencer i TDC Group, som vi nu samler ét sted. Vi vil samtidig skabe et attraktivt miljø med stor respekt for it-udviklingskompetencer, og hvor digitale talenter i et agilt miljø har mulighed for at udvikle de nyeste digitale underholdningstjenester."

"Med kunderelationer til to af tre danske virksomheder og tre af fire danske husholdninger, med over to millioner brugere af vores digitale underholdningstjenester samt Danmarks største underholdningsbudget på over to milliarder kroner, vil de digitale talenter have interessante udviklingsmuligheder," udtaler Pernille Erenbjerg.

Læs også:

Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger

Danske it-organisationer i fuld gang med livsvigtig reboot: Stiller store krav til medarbejderne - og det vil stå på i lang tid

Overblik: Her er it-organisationens to-do-liste med de afgørende teknologier og digitale strategier

Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Gør som millioner af andre brugere i hele verden - bind hele dit forretningssystem sammen med Microsoft Dynamics 365 Business Central
Alle kender efterhånden til ”digital transformation”, og uanset hvor langt din virksomhed er i processen, så kan I med det rette forretningssystem, tage de nødvendige skridt og løfte det hele op i skyen. Herigennem opnår I højere effektivitet gennem automatisering og enklere arbejdsgange for jeres medarbejdere. Det er nemt og hurtigt at komme i gang, og løsningen kan tilpasses i takt med at jeres forretningsbehov ændrer sig. Bliv klogere på Microsoft Dynamics 365 Business Central her.