Nu bliver det meget hurtigere at installere de store Windows 10-opgraderinger

Microsoft skærer kraftigt ned for den tid, som det tager at installere de to årlige store Windows 10-opgraderinger.

Artikel top billede

Microsoft skærer voldsomt ned for den tid, som det tager for brugerne at installere de to årlige såkaldte feature-upgrades.

De to årlige feature-upgrades indeholder er regulære opgraderinger og ikke blot opdateringer. Dem sender Microsoft nemlig løbende ud til Windows 10-maskinerne.

Den næste store feature-upgrader bliver udsendt i april, og den bliver den første, som bliver genstand for den langt hurtigere installations-tid.

Ifølge Microsoft vil der blive skåret 63 procent af installations-tiden af kommende feature-upgrades.

Microsofts Windows 10-opgraderinger bliver afviklet i to forskellige modes - offline og online. I online-mode kan computeren fortsat anvendes, mens den i offline ikke kan anvendes, fordi computeren opgraderes.

“For at opnå dette, har vi flyttet dele af offline-opgaverne over i online-fasen, der ikke er forstyrrende, da opgaverne udføres i baggrunden,” skriver i denne blogpost: We’re listening to you - feauture update improvements

Opgraderingerne har tidligere kunnet være særdeles forstyrrende for brugere med travle kalendere.

Det tog således 83 minutter i offline-mode at installere Microsofts såkaldte ‘Creators Update’ (1703), der blev udsendt for et år siden. Det betød altså, at pc’en ikke kunne anvendes til noget i 83 minutter, mens pc’en arbejdede på at opgraderingen.

Feature-upgrade 1709, der blev udsendt i oktober i fjor, tog 51 minutter.

Ifølge Microsoft skal den kommende feature-upgrade 1803, der udsendes til april, tage 30 minutter om at blive installeret.

Faktisk vil den samlede tid, som det vil tage at opgradere, ikke falde. Men med en ny fordeling kommer brugerne altså til at mærke mindre til det.

Ifølge Microsoft kommer setup-processerne til at køre som lav prioritet i baggrunden, hvilket vil betyde, at det ikke vil ramme hverken batterilevetid eller perfomance i nævneværdig grad.

De løbende opgraderinger og opdateringer af Windows 10 er meget vigtige for Microsoft, der anvender en såkaldt akkulumeret model, hvor alle opdateringer indeholder alle tidligere opdateringer, som der bygges videre på.

Det gør det meget vigtigt at få alle brugerne med.

I erhvervslivet findes der desuden brugere, der har brug for næsten 100 procents oppetid og for hvem nedetid har stor betydning.

Den store frygt for Microsoft er, at en så enkel ting som opgraderingstid får brugerne til at undlade at opgradere.

Microsoft er i forvejen udsat for kritik på grund af det relativt hurtige tempo, som selskabet releaser nye Windows 10-opgraderinger i.

Med Windows 10, der blev lanceret i 2015, fulgte en kraftig eskalering i antallet af releases samt en reduktion af den periode, hvor Microsoft yder support på de forskellige releases.

Ændringerne har givet udfordringer i mange it-afdelinger, der bliver presset af de mange opgraderinger til Windows 10, som ikke efterlader nok tid til ordentlige kompatibilitets-test af kritiske applikationer. 

Samtidig mener nogen, at Microsofts support-periode på 18 måneder er for kort. Tidligere har Microsoft supporteret de forskellige Windows-versioner i årevis.

Det kan du læse mere om her: Windows 10 er ved at tage pusten fra it-afdelingerne: Sæt lancerings-tempoet ned og forlæng supporten

Læs også:

Microsoft, Google og Apple på vej med næste app-generation: Ny type app vil erstatte iOS-, Android og Windows-apps

Derfor bliver de månedlige Windows 7-opdateringer større og større - vil nærme sig 600MB

Ny opdaterings-metode giver problemer med Windows 7 i mange virksomheder

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S