EDS Danmark taber 30 mio. på dårlig kunde

EDS hænger på flere gamle og dårlige kontrakter, der suger pengene ud af selskabet. Sidste år bidrog en enkelt gammel kunde alene med 30 millioner kroner til underskuddet.

Rækken af underskudsgivende år fortsætter for den danske afdeling af verdens næststørste it-konsulenthus, EDS.

Sidste år fik EDS Danmark et underskud på 65,5 millioner kroner, som ifølge selskabet skyldes en række dårlige outsourcing-kontrakter indgået i tidligere år.

- Der har været nogle kunder, som vi haft tab på, og vi kan ikke bare lige komme ud af de kontrakter. Det er simpelthen dårlige kontrakter, som går mange år tilbage, siger landechef Peter Berg.

Én kunde kostede 30 mio.

Alene én outsourcing-kontrakt gav sidste år et tab på 30 millioner kroner, og den samme kontrakt forventes i år at trække 14 millioner kroner ud af EDS' danske pengekasse.

De dårlige kontrakter har fået EDS til at satse på færre, men mere profitable kunder. Det fik sidste år den danske omsætning til at styrtdykke med 32 procent til 151 millioner kroner.

- Vi oplever, at der er en meget voldsom priskonkurrence, og vi trækker os næsten på forhånd, når en kontrakt går over og bliver ren priskonkurrence. Vi prøver at kigge på de kontrakter, hvor vi kan tilføje noget værdi fra den globale organisation, siger Peter Berg.

EDS har ifølge Peter Berg været igennem to mindre fyringsrunder i de seneste år, mens medarbejdertallet i dag er oppe på omkring 200.

Chefen gik til HP

Han har som landechef ansvaret for den danske afdeling, fordi EDS Danmark tidligere i år mistede sin administrerende direktør, John Alexander. Han har fået en post i HP?s internationale organisation og får nu base i Schweiz.

EDS har endnu ikke besluttet, om der skal ansættes en direktør til at erstatte John Alexander.

I mellemtiden forventer landechef Peter Berg i 2004 et nyt milliontab, selv om han håber på at nå et nulresultat til næste år.

Det skal blandt andet komme, fordi EDS har indgået en række længerevarende kontrakter, som har indbygget et negativt resultat i startfasen, men som med tiden skal udvikle sig særdeles profitabelt.

Halter efter konkurrenten

Med hensyn til den ene kunde, som har kostet EDS halvdelen af selskabets samlede tab, forventer man, at den kontrakt næste år bliver omkostningsneutral.

EDS påpeger samtidig, at selskabets salgsproces er dyr og langvarig, og at en investering på 14 millioner kroner næsten ikke har betydet øget omsætning. Fra nu af skal salgsstrategien derfor målrettes mere.

En af EDS's største konkurrenter på verdensplan er CSC. I Danmark kom CSC i sidste uge med et årsregnskab, som viste et overskud for 2004 på mere end 100 millioner kroner, mens omsætningen steg med 34 procent.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S