EDS Danmark taber 30 mio. på dårlig kunde

EDS hænger på flere gamle og dårlige kontrakter, der suger pengene ud af selskabet. Sidste år bidrog en enkelt gammel kunde alene med 30 millioner kroner til underskuddet.

Rækken af underskudsgivende år fortsætter for den danske afdeling af verdens næststørste it-konsulenthus, EDS.

Sidste år fik EDS Danmark et underskud på 65,5 millioner kroner, som ifølge selskabet skyldes en række dårlige outsourcing-kontrakter indgået i tidligere år.

- Der har været nogle kunder, som vi haft tab på, og vi kan ikke bare lige komme ud af de kontrakter. Det er simpelthen dårlige kontrakter, som går mange år tilbage, siger landechef Peter Berg.

Én kunde kostede 30 mio.

Alene én outsourcing-kontrakt gav sidste år et tab på 30 millioner kroner, og den samme kontrakt forventes i år at trække 14 millioner kroner ud af EDS' danske pengekasse.

De dårlige kontrakter har fået EDS til at satse på færre, men mere profitable kunder. Det fik sidste år den danske omsætning til at styrtdykke med 32 procent til 151 millioner kroner.

- Vi oplever, at der er en meget voldsom priskonkurrence, og vi trækker os næsten på forhånd, når en kontrakt går over og bliver ren priskonkurrence. Vi prøver at kigge på de kontrakter, hvor vi kan tilføje noget værdi fra den globale organisation, siger Peter Berg.

EDS har ifølge Peter Berg været igennem to mindre fyringsrunder i de seneste år, mens medarbejdertallet i dag er oppe på omkring 200.

Chefen gik til HP

Han har som landechef ansvaret for den danske afdeling, fordi EDS Danmark tidligere i år mistede sin administrerende direktør, John Alexander. Han har fået en post i HP?s internationale organisation og får nu base i Schweiz.

EDS har endnu ikke besluttet, om der skal ansættes en direktør til at erstatte John Alexander.

I mellemtiden forventer landechef Peter Berg i 2004 et nyt milliontab, selv om han håber på at nå et nulresultat til næste år.

Det skal blandt andet komme, fordi EDS har indgået en række længerevarende kontrakter, som har indbygget et negativt resultat i startfasen, men som med tiden skal udvikle sig særdeles profitabelt.

Halter efter konkurrenten

Med hensyn til den ene kunde, som har kostet EDS halvdelen af selskabets samlede tab, forventer man, at den kontrakt næste år bliver omkostningsneutral.

EDS påpeger samtidig, at selskabets salgsproces er dyr og langvarig, og at en investering på 14 millioner kroner næsten ikke har betydet øget omsætning. Fra nu af skal salgsstrategien derfor målrettes mere.

En af EDS's største konkurrenter på verdensplan er CSC. I Danmark kom CSC i sidste uge med et årsregnskab, som viste et overskud for 2004 på mere end 100 millioner kroner, mens omsætningen steg med 34 procent.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S