Tv-selskab indgår samarbejde med Google: Machine-learning skal fange Premier League-pirater

Machine learning skal fange de tv-pirater, der ser Premier League kampe ulovligt. Det er planen bag tv-gigantens Skys nye samarbejde med Google.

Artikel top billede

(Foto: Colin Bamford)

Det engelske tv-selskab Sky tager dratiske midler i brug for at beskytte selskabets dyrtindkøbte tv-rettigheder til verdens bedste fodboldliga, den engelske Premier League.

Ved hjælp af Google Cloud' BigQuery og machine learning kan Sky tracke hjemmesider, der ulovligt streamer kampene i realtid og dermed lukke ned for siderne med det samme.

Det skriver Computerworlds engelske søsterside.

"Vi investerer i indhold for tæt på 6 milliarder pund om året. En stor del af de penge er investeringer i sportsrettigheder, og kronjuvelen er tv-rettighederne til Premier League-kampene. Ligesom i alle andre industrier er der desværre bad guys, som ulovligt forsøger at streame fodboldkampe," lyder begrundelsen fra Sky's CTO, Mohamed Hammady.

Læs også: Amazon kaster sig ud i usædvanlig satsning: Køber rettighederne til Premier League

Værdi på over 10 milliarder kroner

Sky betaler 1,2 milliarder pund, svarende til lidt over 10 milliarder kroner, om året for at vise 126 kampe fra den bedste engelske liga, så derfor er pirateriet en oplagt trussel for virksomheden.

I Danmark har Nordic Entertainment Group, som blandt andet står bag kanalerne TV3+ og TV3 Sport, netop forlænget rettigheder til at vise kampe fra Premier League med tre år frem til 2022.

Den oprindelige aftale ville udløbe ved udgangen af den kommende sæson, der starter fredag 10. august.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S