Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Ekspertgruppe: Disse fire pejlemærker udvikler vi folkeskolens nye it-fag efter

En ekspertgruppe under Undervisningsministeriet er klar med første udkast til det, som folkeskolens nye it-fag skal indeholde.

En ekspertgruppe under Undervisningsministeriet er klar med det første udkast til formålsparagraffen til folkeskolens nye it-fag, der har fået navnet Teknologiforståelse.

Formand for ekspertgruppen, professor Ole Sejer Iversen, har netop løftet sløret for arbejdet med gruppens anbefalinger, skriver bladet Folkeskolen.

“Stod det til mig, sender vi ikke et eneste barn ud af grundskolen, der ikke forstår sammenhængen mellem datasæt, computeralgoritme og computermodel,” siger Ole Sejer Iversen ifølge Folkeskolen.

Ifølge professoren arbejder ekspertgruppen efter fire pejlemærker i arbejdet med at fastlægge fælles mål. læseplan, undervisningsvejledning og lignende.

De er:

Teknologisk handleevne: Alle børn skal forstå, hvad der sker, når man gør ting på en computer.

Computional tankegang: Alle børn skal have blik for, hvordan problemer kan løses ved brug af digitale teknologier.

Digital design og designprocesser: Alle børn skal forstå, hvordan de digitale produkter, de skaber, påvirker andre mennesker.

Digital myndiggørelse: Alle børn skal forstå, at der altid findes alternativer til det, der eksisterer.

Undervisningministeriet løftede for godt en måned siden sløret for de 46 folkeskoler, der over de kommende tre år skal være med til at udvikle faget Teknologiforståelse.

Det kan du læse mere om her: Undervisningsministeriet klar med listen: Disse 46 folkeskoler skal indføre it som forsøgsfag - begynder allerede til januar.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) fortalte i januar Computerworld om planerne for faget.

Den overordnede vision er at “alle danske børn skal lære at kode og forstå grund-præmisserne for moderne teknologi,” fortalte ministeren dengang til os.

I første omgang skal der altså over en tre-årig periode høstes erfaringer, holdninger og evalueres, inden der træffes en endelig beslutning om, hvordan it-undervisningen skal tilrettelægges i indskolingen, mellemtrinet og i udskolingen.

Det kan du læse mere om her: Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren

140 skoler ville gerne være med

I alt har 140 folkeskoler søgt om at komme med i forsøgsordningen.

Heraf har ministeriet altså udvalgt de 46 skoler, som ligger i 32 kommuner fordelt over hele landet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere