Facebook har fjernet milliarder af konti i 2018: Se alle tallene her

Facebook har lukket mere end to milliarder falske konti på bare ni måneder i 2018. Det sociale medie anslår, at lidt under fem procent af platformens samlede brugere er falske konti.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

I løbet af 2018 har Computerworld gentagne gange skrevet om, hvordan Facebook løbende lukker utallige konti, der spreder falske nyheder, regimepropaganda eller på anden vis afslører, at der ikke er en person med reelle hensigter bag profilen.

Det sociale medie har indtil videre ikke oplyst det samlede antal af profiler, der er blevet lukket i løbet af året, men det gør Facebook nu.

Facebook har kun opgjort tallet for årets første tre kvartaler indtil videre.

Antallet af nedlukkede falske profiler er svimlende 2,1 milliarder konti - og her er ikke medregnet alle de profiler, der lukkes ned, før de overhovedet bliver aktive.

Det oplyser Facebook en rapport, som kan læses her.

Læs også: Facebook lukker over 650 konti forbundet med iransk propaganda

Sådan fordeler tallene sig

Noget tyder på, at Facebook er blevet bedre til at opdage de falske konti.

Det sociale medie har lukket markant flere konti, som året er skredet frem.

Værst stod det til i andet kvartal, hvor Facebook lukkede for 800 millioner falske konti, hvilket var en markant stigning i forhold til årets tre første måneder.

Her blev 583 millioner konti deaktiveret.

Fra juli til september lukkede Facebook 754 millioner konti.

Facebook anslår selv, at antallet af aktive falske profiler i andet og tredje kvartal af 2018 udgjorde mellem tre og fire procent af alle profiler på platformen.

De falske konti kan misbruges til at dele falske historier, annoncer, politiske budskaber og andet misinformation.

Læs også: Twitter fortsætter med at fjerne konti: Nu er 770 konti fjernet

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil