Facebook har fjernet milliarder af konti i 2018: Se alle tallene her

Facebook har lukket mere end to milliarder falske konti på bare ni måneder i 2018. Det sociale medie anslår, at lidt under fem procent af platformens samlede brugere er falske konti.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

I løbet af 2018 har Computerworld gentagne gange skrevet om, hvordan Facebook løbende lukker utallige konti, der spreder falske nyheder, regimepropaganda eller på anden vis afslører, at der ikke er en person med reelle hensigter bag profilen.

Det sociale medie har indtil videre ikke oplyst det samlede antal af profiler, der er blevet lukket i løbet af året, men det gør Facebook nu.

Facebook har kun opgjort tallet for årets første tre kvartaler indtil videre.

Antallet af nedlukkede falske profiler er svimlende 2,1 milliarder konti - og her er ikke medregnet alle de profiler, der lukkes ned, før de overhovedet bliver aktive.

Det oplyser Facebook en rapport, som kan læses her.

Læs også: Facebook lukker over 650 konti forbundet med iransk propaganda

Sådan fordeler tallene sig

Noget tyder på, at Facebook er blevet bedre til at opdage de falske konti.

Det sociale medie har lukket markant flere konti, som året er skredet frem.

Værst stod det til i andet kvartal, hvor Facebook lukkede for 800 millioner falske konti, hvilket var en markant stigning i forhold til årets tre første måneder.

Her blev 583 millioner konti deaktiveret.

Fra juli til september lukkede Facebook 754 millioner konti.

Facebook anslår selv, at antallet af aktive falske profiler i andet og tredje kvartal af 2018 udgjorde mellem tre og fire procent af alle profiler på platformen.

De falske konti kan misbruges til at dele falske historier, annoncer, politiske budskaber og andet misinformation.

Læs også: Twitter fortsætter med at fjerne konti: Nu er 770 konti fjernet

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder til DevOps i PET

Københavnsområdet

Digitaliseringsstyrelsen

Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S