Stort udsalg igang: Axcel har nu solgt tre danske it-virksomheder på få måneder - alle har indbragt milliarder

Kapitalfonden Axcel er godt i gang med sælge ud af de store danske it-virksomheder. Salget af EG for 3,7 milliarder kroner er Axcels tredje kæmpehandel på få måneder.

Artikel top billede

Kapitalfonden Axcel har godt i gang i de store exitter af store danske it-investeringer for tiden.

Med onsdagens salg af EG til amerikanske Francisco Partners har kapitalfonden nu tre gange inden for få måneder skilt sig af med en dansk it-virksomhed i milliardklassen..

Det er nemlig blot en måned siden, at Axcel solgte den danske Cisco-specialist Conscia til kapitalfonden Nordic Capital - som Axcel i øvrigt købte EG af i 2013.

Salget af Conscia indbragte Axcel tre milliarder kroner i en lukrativ handel, der angiveligt seks-doblede den pris, som Axcel gav for Conscia, da kapitalfonden købte selskabet i 2015.

Dengang betalte Axcel nemlig blot omkring en halv milliard kroner for den danske Cisco-specialist.

Det kan du læse mere om her: Her er planen for kæmpesuccessen Conscia efter milliard-salg til kapitalfonden Nordic Capital

Det store udsalg af Axcels it-investeringer begyndte i januar, da Computerworld kunne afsløre, at Axcel solgte EG’s serviceforretning til DXC Technology.

Det kan du læse mere om her: Så er det officielt: DXC Technology køber EG's serviceforretning - overtager 570 medarbejdere.

Axcel solgte i begyndelsen af 2018 desuden danske Lessor til amerikanske Paychex efter at have været ejer i under to år.

Denne handel indbragte angiveligt omkring en milliard kroner.

Selv havde Axcel betalt små 600 millioner kroner for selskabet, der dernæst under Microsoft-veteranen Peter Colsteds ledelse blev trimmet.

Det kan du læse mere om her: Tidligere Lessor-ejer solgte selskabet efter mindre end to år - men amerikansk it-gigant vil beholde det danske lønfirma 'for evigt'

Salget af EG betyder, at kapitalfonden nu ikke har danske it-virksomheder i porteføljen.

Den eneste it-virksomhed, som Axcel for tiden ejer, er den svenske hosting-leverandør Loopa.

Annonceindlæg fra Computerworld

Udsolgt succes rykker i større rammer og offentliggør stjerneprogram

Computerworlds Cloud & AI Festival tager konsekvensen af sin egen succes

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect