EU tvinger Apple, Google, Amazon og andre til at offentliggøre ranking-metoder

En række helt nye EU-regler skal regulere digitale platforme og skabe mere fair vilkår for virksomheder og privatpersoner, der er aktive på eksempelvis markedspladser og udlejningsplatforme.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

EU-Parlamentet har netop godkendt et sæt nye regler, der skal sikre mere fair vilkår for virksomheder, som sælger produkter eller tjenesteydelser via digitale platforme som eksempelvis Amazon, Airbnb eller Apples App Store.

Det meddeleler EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

De nye regler kommer til at gælde for hele den såkaldte platformsøkonomi, hvilket ifølge EU-Kommissionen i praksis vil sige samtlige 7.000 digitale platform, der er aktive i EU.

En EU-Barometer-undersøgele har tidligere vist, at 42 procent af de små og mellemstore virksomheder i EU gør brug af digitale markedspladser.

EU-Kommissionen anslår desuden, at knap halvdelen af de virksomheder oplever problemer, når de gør forretning på platformene.

”Vores nye regler er designet til særligt at være til gavne for de millioner af små og mellemstore virksomheder, der udgør ryggraden i EU’s økonomi. Mange af dem har ikke de forhandlingsmuskler, som er nødvendige, hvis man ønsker at gå i rette med en stor platform," lyder det fra Elżbieta Bieńkowska, EU-kommissær for indre marked, industri, iværksætteri samt små- og mellemstore virksomheder i en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.

Læs også: Ny EU-lov vil gøre det mere gennemsigtigt og fair at sælge produkter via platforme som Amazon: Det kommer aftalen til at betyde

Det betyder reglerne

Reglerne betyder blandt andet, at platformsejere bliver tvunget til at afsløre de parametre, som de rangerer de forskelle produkter og udbydere efter på deres platform.

Platformsejerne bliver også pålagt at offentliggøre det, hvis de giver egne produkter forrang i forhold til en tredjepartsudbydere.

Samtidig betyder reglerne også, at platformsejere i fremtiden skal give en begrundelse og en appelmulighed, hvis de lukker en sælgers konto.

I den forbindelse vil platformsejeren også blive tvunget til at genoprette kundes konto, hvis suspenderingen skete uberettiget.

Det nye regelsæt indeholder også et krav om, at platformens regler og brugerbetingelser skal skrives i et klart og letforståeligt sprog, og samtidig skal platformsbrugerne som mimum varsles 15 dage i forvejen, hvis der bliver foretaget ændringerne i reglerne.

Selvom EU-Parlamentet nu har godkendt reglerne, mangler de fortsat at blive formelt godkendt af EU’s ministerråd.

Efter godkendelse i ministerrådet vil der går 12 måneder før de træder i kraft.

Læs også: Sådan undgår du at blive "amazoned": Den danske e-handels-branche har fem råd til dig, der frygter at blive kørt over af mægtige Amazon

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S