André Rogaczewski om stærkt forsinket skatte-system: “Fra den stol jeg sidder i, virker vores system”

“Fra den stol jeg sidder i, virker vores system,” siger Netcompanys direktør André Rogaczewski om forsinkelserne for Skats nye inddrivelsessystem, PSRM, som Netcompany skal levere.

Artikel top billede

(Foto: Netcompany)

Det er ikke leverandøren Netcompanys skyld, at Skattestyrelsens nye inddrivelsessystem PSRM står til at blive mere end et år forsinket.

Til DR siger André Rogaczewski, at den tekniske side af systemet virker, som det skal og som aftalt.

“Jeg kan bare sige, at fra den stol, som jeg sidder i, virker vores system,” siger han.

Det sker efter, at Rigsrevisionen torsdag i en ny rapport konkluderede, at PSRM, der skal erstatte skandalesystemet EFI, ser ud til først at kunne være helt klar til brug frem mod slutningen af 2020.

Det var oprindeligt planen, at PSRM skulle have været klar i begyndelsen af 2019.

Det kan du læse mere om her: Skats nye inddrivelsessystem står til at blive mere end et år forsinket: Kan først komme i brug tidligst i slutningen af 2020

Ifølge Rigsrevisionen er problemet især, at det tager meget lang tid at få koblet de såkaldte fordringshavere på systemet - altså de myndigheder, der har penge til gode, og som vil kradse pengene ind via systemet.

Det drejer sig om i alt cirka 800 offentlige kreditorer.

Skatteministeriet fortalte torsdag, at problemet her blandt andet skyldtes, at mange af de pågældende kreditorer selv skal udvikle nye it-systemer for at koble sig på PSRM-systemet.

André Rogaczewski siger til DR, at det er meget komplekst at integrere systemer med hinanden. Han siger, at det ‘går fremad.’

Læs også:

Skatteminister på vej med plan for problemramt it-skattesystem - men det kommer til at tage ‘flere år’ at få det i drift

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly