Jysk fiber-selskab klar med gravemaskinerne: Vil rulle fiber ud til 50.000 adresser i 2020

Det jyske fiberselskab Norlys gør klar til at rulle fiber ud til 50.000 adresser, som alle vil få nedgravet fiber i løbet af 2020.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Fiberselskabet Norlys vil i løbet af 2020 grave fiber ned til 50.000 husstande i dækningsområdet i Jylland.

Sådan lyder det fra selskabet, der i sommer opstod som en fusion mellem Eniig og SE.

“De 50.000 nye adresser i 2020 svarer til, at vi etablerer fiber på 30 procent af de adresser, som vi mangler for at være rundt i hele vores ejergeografi,” lyder det fra direktør i Norlys Tele, Torben Poulsen.

Selskabet peger på, at en væsentlig del af ideen om at fusionere Eniig og SE var muligheden for at gennemføre ambitiøse planer på fiberområdet.

“Med potentielt 50.000 nye fiberkunder og en komplet åbning af fibernettet fra Aalborg-området i nord og helt ned til grænsen, bliver 2020 året, hvor Norlys sætter endnu et markant aftryk på bredbåndsområdet,” lyder det fra selskabet.

Norlys har i alt 800.000 adresser i dækningsområdet.

Det er ambitionen, at alle disse adresser skal have adgang til højhastigheds-internet i 2023.

“Vi er godt på vej med de første aftaler i SE nettet. Samtidig arbejder vi på højtryk for at få flere service udbydere ind i det nordlige net, hvor blandt andre YouSee og Hiper allerede er aktive og leverer tjenester til slutkunder via vores fibernet, “ siger Torben Poulsen.

Norlys har Danmarks største fibernet og er på tv- og bredbåndsmarkedet næstsstørst efter YouSee, da Norlys står bag Stofa og Boxer.

Læs også:

Fiber buldrer frem i Danmark - men de fleste får bredbånd via kabel-tv-nettet

Kæmpe fiberfusion på vej: Konkurrencerrådet giver grønt lys til fusion mellem SE og Eniig - men de skal makke ret.

Fiberselskaberne Eniig og SE fusionerer: Det nye selskab skal servicere mere end en million tv- og internetkunder

Norlys vil åbne sine fibernet for andre aktører i senest tredje kvartal 2020

Dansk fibergigant gør klar til at udskifte it-porteføljen efter fusion: Venter kæmpebesparelse

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job