Teleankenævnet slår fast: Dansker skal betale mere end 17.000 kroner til teleselskab

To danske forbruger skal betale 1.800 og 17.736 kroner til deres teleselskaber. Det har Teleankenævnet netop afgjort.

Artikel top billede

Det kan blive en dyr fornøjelse at bruge data i udlandet, hvis man befinder sig uden for EU.

Det har Teleankenævnet netop slået fast efter, at to forbrugere er blevet pålagt at betale henholdsvis 1.800 og 17.736 kroner til deres teleselskaber.

Forbrugerne havde ellers klaget til Teleankenævnet over den dyre ekstra regning, som de havde fået for at bruge data i udlandet.

Men der er ingen vej uden om, fastslår myndigheden.

"Når du rejser i andre EU-lande, betaler du de samme takster for mobildata som herhjemme. Det gælder ikke ved rejser uden for EU, hvor priserne kan variere meget alt efter, hvilket land du rejser til, og hvilket mobilselskab du er kunde hos," siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann ifølge afgørelsen.

Læs også: Danskernes klager til Teleankenævnet blev halveret i 2018 - men ikke alle blev behandlet: "Sagsbehandlingstiden er fortsat ikke tilfredsstillende"

Den ene forbrugers datter havde fået en ekstra regning på mere end 17.000 kroner efter en ferie i Thailand, hvor hun altså havde brugt mobildata for det store beløb.

Forhøjede beløbsgrænse fire gange

Derfor forsøgte forælderen at få regningen annulleret hos Teleankenævnet. Men der er ingen vej uden om, lyder det fra myndigheden.

Teleselskabet havde nemlig flere gange sendt sms'er til datteren om, at hun havde opbrugt sin grænse for mobildata i udlandet på 450 kroner.

Læs også: Teleankenævnet slår fast: Du skal selv betale for svindel, hvis du ikke har kode på dit simkort

Men fire gange valgte hun at besvare sms'erne og forhøje beløbsgrænsen med op til 25.000 kroner.

"Typisk vil der være en beløbsgrænse for dataforbrug uden for EU, som
forbrugeren løbende kan forhøje. Dataforbruget kan være relativt dyrt, så vær opmærksom på dit dataforbrug, og hvad du hæver grænsen til," påpeger Susanne Aamann.

I den noget billigere sag mente forbrugeren, at han udelukkende havde brugt Wi-Fi på sin rejse til Brasilien, og derfor ikke skulle betale 1.800 kroner for mobildata i udlandet.

Læs også: Teleankenævnet undsiger igen roaming-reglerne: Danske mobilselskaber må godt hæve abonnementsprisen

Men også her slår Teleankenævnet fast, at teleselskabet har registreret det rigtige mobildataforbrug, og at ekstraregningen derfor er helt efter reglerne.

"Herudover fandt ankenævnet, at forbrugerne i den velkomst-SMS, som de havde modtaget fra teleselskabet ved ankomsten til Brasilien, var blevet tilstrækkeligt tydeligt oplyst om priser for data," skriver Teleankenævnet i afgørelsen.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

Sarah Warm

IFS Danmark A/S

IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

Marlene Gudman

IFS Danmark A/S

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job