Teleankenævnet undsiger igen roaming-reglerne: Danske mobilselskaber må godt hæve abonnementsprisen

Selvom de nye EU-roaming regler ikke må føre til prisstigninger hos de europæiske mobilselskaber, slår en ny dom fra Teleankenævnet fast, at de danske mobilselskaber selv bestemmer abonnementsvilkårene.

Selvom EU har slået fast, at de nye regler for fri roaming i EU ikke må give de europæiske teleselskaber anledning til at hæve priserne og tage ekstra betaling for roaming i EU, slår det danske Teleankenævn endnu en gang fast, at det er i orden, når de danske selskaber hæver prisen på mobilabonnementerne.

Det sker i en ny dom.

Her har en CCB-Mobil-kunde klaget over, at han 8. maj 2017 blev varslet om, hans mobilabonnement som indeholdt 12 timers tale og 12 GB data blev ændret til et abonnement 15 timers tale og 15 GB data, heraf 4 GB i EU.

Læs også: Derfor smadrer TDC konkurrenterne i den danske mobilkrig

Til gengæld blev prisen også løftet med 20 kroner om måneden.

Det strider, ifølge kunden, direkte imod de regler, hvor EU har slået fast, at mobilselskaberne ikke må tage ekstra betaling for roaming i EU.

Læs også: På trods af fri roaming i EU: Næsten hver tredje dansker slår dataroaming fra i Europa

Alligvel har Telenor, som står bag CBB Mobil, vundet sagen, da det vurderes, at mobilselskaberne er i sin gode ret til at ændre priser og vilkår i mobilabonnementerne, og Energistyrelsen ikke kan vurdere om prisstigningerne er foretaget som en direkte konsekvense af de nye EU-regler.

"Det er dog på det foreliggende grundlag vanskeligt for Energistyrelsen at foretage en nærmere vurdering af, hvorvidt pristillægget på 20 kr. er et tillæg for roaming, og dermed i strid med de nye roaming-regler. Baggrunden er, at teleselskaberne selv bestemmer, hvordan
de ønsker at sammensætte deres abonnementer, herunder om de vil tilbyde roaming, og hvilken pris abonnementet skal have. Således er det Energistyrelsens vurdering, at det som udgangspunkt er tilladt for udbydere generelt at hæve prisen på deres abonnementer,
uanset de nye roaming-regler," står der i dommen.

Læs også: Din data-roaming afslører, hvor du holder ferie: Se listen over de lande, danskerne har roamet mest i denne sommer

Anden sag af sin slags
Dermed holder Teleankenævnet fast i sin vurdering fra en lignende sag i foråret.

Her klagede en TDC-kunde over at være blevet varslet prisstigninger på 10 og 20 kroner om måneden for sine mobilabonnementer 1. maj 2017, men her slog Teleankenævnet fast, at det var helt i orden.

"Det er ankenævnets opfattelse, at varslingen bortset fra kravet om, at det skulle ske med en frist på mindst 30 dage, overholder kravene, der fremgår af ovennævnte bestemmelse. Da indklagede imidlertid har krediteret klagers abonnementsbetaling for juni måned 2017, finder nævnet, at indklagede har været berettiget til at gennemføre de varslede vilkårsændringer over for klager. Klager gives af ovennævnte grunde ikke medhold i klagen," lød det dengang fra Teleankenævnet.

Det kan du læse mere om her: Teleankenævnet undsiger EU-Kommissionen: Det er helt i orden, at EU-roaming giver danskerne højere mobilregninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.