Bog: Internettets vej fra ven til spændetrøje

”Jeg hader Facebook,” konstaterer Joanne McNeil et sted i sin bog. Men afskriver selv samtidig udsagnet som banalt, ”for hvem gør ikke det?” I Lurking: How a Person Became a User fortæller hun historien om internettet set fra brugernes synspunkt.

Artikel top billede

De fleste bøger om internettet handler om udviklerne og virksomhederne bag. Men i Lurking: How a Person Became a User fortæller Joanne McNeil historien set fra brugernes perspektiv.

Det starter ved de første chatrooms og det første rimeligt succesfulde sociale netværk, MySpace og til nu, hvor internettet er domineret af globale gigantvirksomheder som Amazon, Twitter, Google og – ja – Facebook. Virksomheder, hvis platforme har magt til at redefinere brugernes perspektiv og endda hele samfund.

Titles refererer for øvrigt til det, McNeil betegner som sin ”superkraft”, nemlig evnen til at lure og følge med på de sociale medier, men uden nødvendigvis selv at interagere.

Dette er, mener hun, med til at beskytte sin identitet og sit selvværd mod de undertiden meget voldsomme sammenstød, der finder sted online.

Slagsmål, som i bund og grund ikke tjener andre formål end at gøre millioner af mennesker vrede og deprimerede. Men som samtidig booster blandt andet internetselskabernes bundlinje for al den opmærksomhed, de skaber. Imens vasker koncernerne bag beklagende deres vasker hænder og konstaterer, at det jo er trist, at så mange mennesker opfører sig skidt online. Men at de jo ikke kan gøre for, at brugerne agerer som de gør.

Det er alt for let sluppet, mener McNeil. Og retter endnu engang skytset mod Facebook. Dels i form af angreb på Instagram, hvis sammenblanding af private identiteter og ublu markedsføring udgør et selvstændigt problem. Dels mod platformen, der har Facebook sit navn:

“The company is one of the biggest mistakes in modern history, a digital cesspool that, while calamitous when it fails, is at its most dangerous when it works as intended. Facebook is an ant farm of humanity.”

Lurking: How a Person Became a User kan betegnes som lige dele krønikeskrivning, selvhjælp og debatindlæg, hvor der ikke tages med fløjshandsker på de onlinegiganter, der mere end noget andet er med til at gøre vores samfund og liv til verdenshistoriens indtil videre største digitale eksperiment.

Titel: Lurking: How a Person Became a User. Forfatter: Joanne McNeil. Udkom: Februar 2020.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS