Telia lader børn skaffe nye mobilkunder

Kritikken hagler ned over Telia i forbindelse med et nyt abonnementssystem, hvor man belønnes for at skaffe nye kunder med et gradvist nedsat abonnement. Børnerådet mener, at det er misbrug af børn og en markedsføringsekspert er sikker på, at ordningen mest taler til de yngste forbrugere.

Telia har sat gang i en kampagne, hvor børn og unge får belønning i form af gratis abonnement, hvis de får lokket vennerne med ind i butikken. Det giver anledning til stærk kritik fra Børnerådet, skriver Politiken.

For hver gang, der ryger en ny kunde ind, som den unge har refereret, bliver der hakket 20 kroner af Telia Xpress Vennepris-abonnementet for den, som skaffede den nye kunde. Seks nye kunder er lig med et gratis abonnement.

Børnerådet kritiserer metoden i stærke vendinger og mener, at Telia forsøger at sætte børn til at lave selskabets markedsføring for en meget ringe betaling.

- Det er usmageligt. Jeg er modstander af, at børn bliver aktører i virksomheders markedsføring. Her er det særlig slemt, for de indgår en form for erhvervsaftale med Telia, som jo tjener tusindvis af kroner på de nye kunder siger Klaus Wilmann, rådets formand, til Politiken.

Opfordrer til boykot

Han opfordrer direkte forældre til at boycotte selskabet og nedlægge veto mod deres børns engagement i Telias belønningsprogram.

Lektor på Handelshøjskolen Hanne Niss er ikke i tvivl om, at det er de yngste forbrugere, som er mest tilbøjelige til at deltage i et sådant belønningssytem.

- Kammeraternes pres og indflydelse bestemmer ofte, hvilke produkter børnene køber. Det gælder også mobilabonnementer«, siger hun og kalder markedsføringsmetoden ?kynisk?.

Sammenligner med pyramidespil

I Forbrugerrådet er man ikke mindre kritisk og sammenligner ordningen med et pyramidespil.

Telias kommunikationschef Robert Neimanas afviser blankt sammenligningen.

- Det har intet med pyramidespil at gøre. Du får ingen ekstra gevinst, hvis de kunder, du hverver, selv skaffer flere abonnenter. Ordningen er etisk i orden, for den er gennemskuelig. Forældrene skal desuden sige god for, at deres børn lader sig hverve som nye kunder, siger han til avisen.

Det oplyses ikke, hvor mange abonnementer Telia har på Telia Xpress Vennepris.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Politiets Efterretningstjeneste

Teknisk stærk senior IT-projektleder til PET

Københavnsområdet

Statens IT

Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job