Kassen er tom hos dansk netsupermarked - nu vælger selskabet helt ny strategi

Onlinesupermarked Osuma, der har røde tal på bundlinjen og negativ egenkapital, skifter nu strategi.

Artikel top billede

Foto: Osuma

Det danske netsupermarked Osuma skifter nu strategi efter, at selskabet er løbet tør for penge. Det skriver Finans.

Osuma er en del af Coop-koncernen, og ifølge selskabet betyder den nye strategi, at de lokale brugsbutikker får ansvaret for Osumas sortiment, priser og levering til kunde.

Til gengæld bliver det Osuma, der kommer til at levere online-løsningen.

”Vi vil bruge kræfterne, der hvor uddelerne kommer til kort. Det giver god mening for os alle, hvis vi hver især gør det, vi er bedst til,” siger Carsten Milek Pahlke, der er administrerende direktør i Osuma ifølge Finans i en pressemeddelelse.

Læs også: Arla og Salling Group går sammen i online-satsning

Osuma tabte i det seneste år tabt 283.000 kroner og har nu en negativ egenkapital. Ifølge Finans ser det endnu værre ud for selskabet Ry Logistik, der står for Osumas distribution, der har et minus på 4,1 millioner kroner og negativ egenkapital på syv millioner kroner.

Det danske netsupermarked startede oprindeligt med levere dagligvarer i Aalborg-området, Østjylland og Trekantsområdet, men er sidenhed ekspanderet og konkurer i dag med danmarks største netsupermarked Nemlig.com.

Just-Eat-stifter blev presset ud

Selskabet har tidligere haft Just-Eat-stifteren Jesper Buch og hans forretningspartner Morten Larsen med som investorer.

Men de to danske internetiværksættere solgte deres aktie i selskabet til Coop i 2013, og Jesper Buch har tidligere fortalt til Børsen, at de blev presset ud af selskabet.

"Det var ikke meningen. Vi blev tvunget ud, for Coop ville have det for sig selv. Hvis vi ikke makkede ret, ville de fjerne flere produktserier fra porteføljen," sagde Jesper Buch til Børsen.

Læs også: Nemlig.com hemmelige algoritme skal skabe Danmarks mest personlige supermarked: "Vi vil være en moderne udgave af den gamle købmand, der kender dig, når du træder ind af døren“

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S