Software-robotter overtager rutineopgaver i nordjyske testtelte

Software-robotterne har gjort sit indtog i coronatestcenteret i Hjørring. Nu overvejer Region Nordjylland at udvide brugen af software-robotter i regionens arbejde.

Artikel top billede

Hver gang en person bliver podet i coronatestteltene landet over, udløser podningen efterfølgende en registreringsopgaver i forskellige systemer.

Her skal der holdes styr på hvem, hvad, hvornår, hvor mange osv., der bliver testet samt udprintning af labels til prøveglas.

I testeltet i Hjørring har den opgave dagligt beskæftige op imod halvanden sekretær.

Derfor har Regionshospital Nordjylland nu med hjælp fra Digitalisering og IT i Region Nordjylland automatiseret den del af opgaverne, og sekretærerne kan derfor vende tilbage til deres vanlige opgaver.

Opgaverne udføres nu i stedet af software-robotter.

Det oplyser Region Nordjylland i en meddelelse til Computerworld.

"Det har effektiviseret arbejdsgangene og betyder, at vi nu springer et led over. Tidsmæssigt er der ikke den store forskel for borgerne, men det sparer hospitalet for personaleressourcer, vi kan bruge andre steder," udtaler ledende overlæge Morten Johansen, Patologisk Anatomisk Institut, der har ansvaret for driften af testteltet ved hospitalet i Hjørring, i meddelelsen.

Læs også: Danske regioner vil fortsætte med patientjournal-løsning fra DXC Technology - men Systematic-brok kan tvinge dem til køb af helt andet system

Sådan foregår det

Når borgeren møder frem i testcenteret, scannes vedkommendes sundhedskort med en håndscanner. Softwarerobotten starter så automatisk registreringen op, finder rekvisitionen frem og udskriver prøvetagningsblanketter.

Personalet kan koncentrere sig om dialogen med borgeren, fortælle om hvordan podningen foregår.

I testteltet ved Regionshospitalet i Hjørring podes omkring 350 mennesker dagligt i øjeblikket.

Det er dermed 350 gange, regionen sparer en sekretær for at sidde og taste oplysninger ind i systemerne.

Læs også: Centralt EG-system er også forsinket i Region Hovedstaden: Nu er regionen i konflikt med PDC om forlængelse af ældre løsning

Region overvejer øget brug af software-robotter

Med erfaringerne fra testcenteret i Hjørring overvejer Region Nordjylland nu om software-robotterne kan udbredes yderligere i regionen.

"Konkret betyder det, at regionen kan udbrede løsningen til alle regionens testtelte. Dette er bare én arbejdsproces, som er blevet automatiseret, men ser vi os rundt, så er det mange steder indenfor hospitalerne og sundhedsvæsenet, hvor en automatisering kan effektivisere arbejdsgange og frigøre personalets hænder til noget andet," lyder det fra Annemarie Lomartire, vicekontorchef, strategisk digitalisering, Region Nordjylland, meddelelsen.

Læs også: Region Midtjylland opsiger kontrakt på centralt EG-system efter flere måneders forsinkelser: Nu begynder kompliceret oprydning

Beredskabsstyrelsen

Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-specialister til WAN, Routing og Switching

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job