Forsikringssvindlere jages med ny software

En callcenter-medarbejder skal kunne bygge en risikoprofil på en potentiel forsikringssvindler allerede i telefonen for at spare penge for selskabet. Analysesoftwarehuset SPSS har flyttet fokus fra talknuser-afdelingerne helt ud, hvor kunderne håndteres i virksomhederne. Selskabet satser især på forsikringsbranchen.

Op mod 10 procent af de summer, som forsikringsselskaber hvert år udbetaler til kunderne, går til folk som bevidst har snydt eller overdrevet deres krav, og det tal vil selskaberne gerne reducere drastisk.

Det vil analysehuset SPSS gerne hjælpe dem med.

Siden foråret har den nye frontmand for selskabet på det nordiske marked, hollandske Fred van Rijn, været i gang med at kapre kunder netop på forsikringsområdet.

Opbygger risikoprofil

Indtil videre er Alka Forsikring og Topdanmark blevet kunder til selskabets analysesoftware, som integreres helt ud til de call center-medarbejdere, som alt efter hvilken information, de indtaster om en skadesanmeldelse, får opbygget en risikoprofil for svindel på den givne sag.

De kan så supplere med yderligere spørgsmål for at underbygge eller afkræfte mistanken, og lyser alle lamper rødt, ryger sagen øverst i bunken hos selskabernes svindeleksperter.

SPSS A/S Årsregnskab
Millioner kroner20022001
Bruttofortjeneste16,116,5
Resultat af primær drift (EBIT)1,91,7
Resultat før skat 0,40,5
Resultat0,40,5
Egenkapital-9-9,5
Antal ansatte3740
- I Topdanmark er man i gang med at omorganisere hele skadesanmedelseshåndtering med blandt andet denne software integreret, og man regner med, at det man sparer på at opdage flere svindelsager vil betale for cirka 28 procent af den omlægning, siger Fred van Rijn.

Negativ kassebeholdning er OK

Han overtog styringen med den danske SPSS-forretning i foråret, da en generel omstrukturering af den amerikanske virksomhed kostede den danske direktør Torben Gadfelt jobbet.

Fred van Rijn er nu nordisk chef, og det er primært fra Danmark, at forretningen bygges op.

Her arbejder knap 40 medarbejdere, der er fordelt stort set ligeligt på distribution og udvikling.

Det gav sidste år et beskedent overskud på 400.000 kroner, der er stort set det samme som året før. Til gengæld er egenkapitalen negativ med næsten ni millioner kroner.

Det bekymrer dog ikke Fred van Rijn, som påpeger, at det store udviklingsarbejde her i Danmark er en omkostning, som moderselskabet gerne skyder penge i.

Danmark i front på tre områder

Selskabet har valgt at fokusere på tre kerneområder, nemlig forsikringsbranchen, markedsføring og CRM-relaterede analyseværktøjer.

- På de tre områder er vi ved at bygge Danmark op som det primære kompetencecenter, siger Fred van Rijn.

Den omstrukturering, som selskabet har gennemgået, er i høj grad blevet fremskyndet af udviklingen i kundernes krav til, hvordan analysesoftware skal kunne bruges i det daglige arbejde, forklarer han.

Mens man før i tiden lod analyseeksperter sidde i bagbutikken og lave statistikker, som så blev serveret til salgs- og markedsføringsfolk, vil virksomhederne i dag have analyseværktøjerne lige ved hånden, når de agerer over for deres kunder.

- Selskaberne er blevet mere kundeorienterede og har efterhånden alle fået CRM-systemer. Men de fandt ud af, at de ikke kunne forbedre kundetilgangen yderligere uden at forstå dem bedre ? de skulle lære at genkende en god kunde, siger Fred van Rijn.

SPSS foretog sin egen satsning på at komme ind i forkontorerne gennem købet af hollandske Data Distilleries, hvor Fred van Rijn selv fulgte med fra.

Dermed begyndte man ifølge ham at distancere sig fra hovedkonkurrenten SAS Institute, som fortsat er mere fokuseret på talknuserne i bagbutikkerne.

Bliver mere konsulent-orienterede

Alligevel mener han, at man kan tale om at de to virksomheder supplerer hinanden ? og han erkender, at de fleste af de store kunder, SPSS gerne vil have i Danmark, allerede er kunder hos SAS Institute.

Fred van Rijn forventer ikke at skulle øge mandtallet voldsomt i den danske afdeling, men profilen på medarbejderne ændrer sig i takt med, at omstruktureringerne slår igennem.

- Vi bliver mere og mere konsulentfokuserede, og vores mål er at have de helt rigtige folk netop på det område, siger han.

Den nye nordiske chef bruger tre dage om ugen i Danmark med lejlighedsvise afstikkere til det nye svenske kontor, mens resten tilbringes i Holland, hvor hans familie også fortsat bor.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car