Google vil sætte stopper for salg af annoncer baseret på browser-historik

Som led i ny privacy-fokus, vil Google stoppe med at sælge annoncer baseret på en brugers færden på tværs af hjemmeside, lyder det fra selskabet.

Google vil stoppe for salget af annoncer, der baserer sig på at følge brugernes færden på tværs af hjemmesider på internettet.

Det skriver Wall Street Journal.

Selskabet vil udfase brugen af tredjeparts-cookies næste år.

Herefter vil Google stoppe med at gøre brug af sporingsteknologi, der kan identificere brugerne, når de klikker sig rundt mellem internettets hav af hjemmesider, lyder det.

Læs også: Max Schrems på besøg hos Computerworld: Sådan ser vores cloud-fremtid ud i Europa efter Schrems II-dommen

Planerne sker som led i Googles vision om en 'privacy sandbox', designet til at kunne målrette annoncer baseret på interesser uden at krænke brugernes privatliv.

"Hvis digital reklame ikke udvikler sig for at imødegå de stigende bekymringer, folk har over deres privatliv, og hvordan deres personlige identitet bruges, risikerer vi fremtiden for det gratis og åbne internet," skriver Googles produktchef David Temkin i en blog.

Googles initiativ med 'privacy sandbox' skal i stedet analysere brugernes 'internet-vaner' og give annoncører mulighed for at målrette reklamer til aggregerede grupper med lignende interesser snarere end individuelle.

Det er planen, at Google vil begynde en åben test af køb af sådanne annoncer i andet kvartal af 2021.

Læs også: It-virksomheder forsøger at standse nyt Google-værktøj: Nu går myndighederne ind i sagen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere


Delivering enduring customer engagement: Why now is the time to invest in a solid data foundation

Never has it been more important to have a robust data management strategy that enables a 360 view of the customer. The most successful companies in the current environment are harnessing the value of their data by proactively monitoring changes in customer behaviors & experiences and making targeted investments to address them.Hear firsthand how Maersk is offering a completely differentiated customer experience by putting data at the heart of their digital-transformation journey.

23. april 2021 | Læs mere


Digital konference: Træf det rigtige cloud-valg - fokus på strategi bag og muligheder med hybrid- og multi-cloud

Få indsigt i de strategiske valg, som en række førende CIO'er har foretaget på cloud-området - og hør hvordan hybrid- og multi cloud-tilgangen giver en række fordele - hvis du vel og mærke kan få sikkerhed, release cycles og flere teknologi-stakke til at gå op i en højere enhed.

28. april 2021 | Læs mere






Premium
Microsoft opgiver milliardkøb af gamer-chatplatform med tusindvis af danske brugere
I marts forlød det, at Microsoft var svært interesseret i at købe chatplatformen Discord for over 10 milliarder dollar. Men planen er tilsyneladende gået i vasken.
Computerworld
Nu er de her: Efter flere års rygter lancerer Apple Airtags
Langt om længe kan du købe Apples Airtags. De kan modstå støv og vand, og samtidig gør de det muligt for millioner af iPhone-brugere at hjælpe dig med at finde dine nøgler.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Udnyt ressourcerne bedre og skru op for overskuddet
Spildt arbejde, ineffektive processer og ringe forretningsindsigt er blot tre tegn på ringe ressourceudnyttelse. I dette whitepaper får du viden om, hvordan du måler ressourceudnyttelsen – og bruger indsigten operationelt, taktisk og strategisk.