Google vil sætte stopper for salg af annoncer baseret på browser-historik

Som led i ny privacy-fokus, vil Google stoppe med at sælge annoncer baseret på en brugers færden på tværs af hjemmeside, lyder det fra selskabet.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Mitchell Luo on Unsplash)

Google vil stoppe for salget af annoncer, der baserer sig på at følge brugernes færden på tværs af hjemmesider på internettet.

Det skriver Wall Street Journal.

Selskabet vil udfase brugen af tredjeparts-cookies næste år.

Herefter vil Google stoppe med at gøre brug af sporingsteknologi, der kan identificere brugerne, når de klikker sig rundt mellem internettets hav af hjemmesider, lyder det.

Læs også: Max Schrems på besøg hos Computerworld: Sådan ser vores cloud-fremtid ud i Europa efter Schrems II-dommen

Planerne sker som led i Googles vision om en 'privacy sandbox', designet til at kunne målrette annoncer baseret på interesser uden at krænke brugernes privatliv.

"Hvis digital reklame ikke udvikler sig for at imødegå de stigende bekymringer, folk har over deres privatliv, og hvordan deres personlige identitet bruges, risikerer vi fremtiden for det gratis og åbne internet," skriver Googles produktchef David Temkin i en blog.

Googles initiativ med 'privacy sandbox' skal i stedet analysere brugernes 'internet-vaner' og give annoncører mulighed for at målrette reklamer til aggregerede grupper med lignende interesser snarere end individuelle.

Det er planen, at Google vil begynde en åben test af køb af sådanne annoncer i andet kvartal af 2021.

Læs også: It-virksomheder forsøger at standse nyt Google-værktøj: Nu går myndighederne ind i sagen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S