EU-Kommissionen lancerer sit eget digitale vaccinepas

Mens Danmark fortsat er ved at finde en leverandør til det kommende vaccinepas, så er EU-Kommissionen også på vej med en fælles europæisk løsning.

Artikel top billede

Formand for EU-kommissionen Ursula von der Leyen.

EU-Kommissionen er klar med et forslag til et digitalt vaccine-certifikat, der skal give EU's medlemmer mulighed for at tjekke om indrejsende er blevet vaccineret mod Covid-19.

Forslaget kommer samtidig med, at Danmark er ved at finde en leverandør til et digitalt coronapas, der forventes at være klar til maj.

Målet med det europæiske vaccine-pas er at give EU-borgerne mulighed for at fremvise dokumentation for, at de er blevet vaccineret og derfor kan rejse ind i andre lande.

Læs også: Myndighederne lancerer første udgave af digitalt coronapas

Medlemslandene og Europa-Parlamentet skal nu diskutere forslaget, der først skal vedtages af EU's øvrige institutioner.

Til sommer forventer Kommissionen at have et fælles it-system parat, der skal sikre at alle EU-borgernes oplysninger kan findes af alle landende, så et digitalt pas kan fungere på tværs af EU.

Danmarks finansminister, Nicolai Wammen (S), har bebudet, at det danske digitale vaccinepas er klar til maj.

Læs mere her: Finansminister Nicolai Wammen (S): Det digitale coronapas vil være klar til maj

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil