Rygterne svirrer om ny revolutionerende satellit-iPhone: Sådan kan den komme til at fungere

Apple kan være på vej med en ny funktion, der gør det muligt at sende beskeder og måske endda foretage telefonopkald uden om de traditionelle mobilnetværk. Få indblik i hvordan det kan komme til fungere.

Artikel top billede

Rygter om nye satellit-baserede funktioner i den kommende iPhone fik tidligere på ugen satellit-aktien Globestar til at stige kraftigt.

Men spørgsmålet er dog, hvordan de nye funktioner i givet fald vil komme til at virke?

Det svar er vi kommet lidt tættere på siden, de første rygter begyndte at florere i sidste uge.

Det skyldes ikke mindst, at det amerikanske medie Bloomberg har gravet i rygterne.

Virker kun til nødopkald

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie bør forbrugerne dog slå koldt vand i blodet, hvis de forventer, at den nye funktion betyder, at de ikke længere skal være afhængige af telefonmaster eller wifi-netværk.

For i første omgang er det ifølge mediets oplysninger udelukkende i særlige nødsituationer, at brugerne vil kunne omdanne deres telefoner til en slags satellit-telefon.

Samtidig oplyser mediet, at det er tvivlsomt om funktionaliteten vil være klar ved lanceringen af den kommende iPhone, der muligvis får navnet iPhone 13.

Ifølge Bloomberg er det dog en mulighed, at de nye telefoner bliver udstyret med den nødvendige hardware, men at selve funktionen først vil være klar til brug i løbet i løbet af 2022.

På vej med to funktioner

Helt konkret arbejder Apple med to forskellige satellit-baserede funktioner.

Den første kaldes ifølge Bloomberg for Emergency Message via Satellite, eller på godt dansk: Nødbeskeder via satellit.

Funktionen vil gøre det muligt for folk at sende beskeder i nødsituationer til alarmcentraler eller kontakter, når de ikke har adgang til andre netværk.

Den nye funktion bliver integreret i Apples besked-app som en tredje protokol ved siden af iMessage og SMS, og mens beskeder sendt via de to førnævnte protokoller er markeret med henholdsvis blå og grønne bobler, så vil beskeder sendt via den nye satellit-baserede protokol være grå.

Nødbeskederne vil automatisk blive sendt via push til en nødkontaktstelefon, og den vil være synlig selv hvis personen har ”forstyr ikke” slået til.

Beskederne vil have en begrænset længde, og ifølge Bloomberg er det muligt, at det også vil blive muligt at foretage nødopkald.

Værktøj til større nødsituationer

Derudover arbejder Apple også med en anden funktion, som bliver et særligt værktøj i tilfælde, hvor det er nødvendigt at rapportere større og mere alvorlige nødsituationer. Det kan være eksempelvis være i forbindelse med nødsituationer til havs.

I den forbindelse vil brugeren bliver blandt andet blive spurgt om, hvorvidt ulykken involveret en bil, en båd, et fly eller en brand. Herefter vil brugeren blive spurgt om der tilskadekommmende eller savnede personer, samt hvilken type hjælp der ønskers.

Herefter kan brugerne indsende sine koordinater, sundhedsoplysninger samt informere brugerens nødkontakter.

Satellitdækningen er langt fra perfekt, og der kan ifølge Bloomberg gå op til et minut før brugeren får forbindelse.

Derudover vil brugeren blive instrueret i gå udenfor og i nogle tilfælde bevæge sig i en specifik retning for at få forbindelse.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Agentic AI er et paradoksalt undervurderet, men fuldmodent teknologiområde

    Hvorfor er der ikke flere, der lykkes med Agentic AI? Fordi de mangler at håndtere mellemregningerne fra POC til storskalaløsning.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Tekniske specialister til ITSM og CMDB til opbygning af Forsvarets nye Digital Backbone

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til lokal IT på Flyvestation Skalstrup

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at forme fremtidens digitale løsninger i Forsvaret?

    Københavnsområdet

    Danoffice IT

    Infrastructure Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job