Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Vi buldrer ind i 2022 med hænderne højt hævet over hovedet

Corona-krisen er blevet katalysatoren for et kæmpespring fremad for digitaliseringen. Nu venter der store resultater for dem, der forstår en ny præmis i markedet, som mange steder kommer til definere, hvem der vinder - og hvem der dør.

Der er jo denne ting ting med evolutioner, at de går en hel del langsommere end revolutioner. Men hvor grænsen helt nøjagtigt går, ved vi ikke.

Det er derfor spørgsmålet, om den udvikling, som digitaliseringen har gennemgået i 2021, skal betegnes som en evolution eller end revolution.

For i nogle tilfælde er et år jo lang tid, mens det i andre sammenhænge er kort tid.

Uanset opfattelsen af tid, er det sikkert, at 2021 blev et forrygende år for digitaliseringen, it-udviklingen, it-branchen, CIO’erne og alle de andre grupper, der har dedikeret deres professionelle liv til it og nærmeste omegn.

Vi havde jo godt set det komme allerede i 2020, da corona i løbet af ganske få måneder drastisk ændrede vores måder at leve og arbejde på.

Og på den måde har udviklingen i 2021 jo været en evolution for it-branchen, som har hvilet på de ting, der mange steder blev igangsat i 2020.

Her stod det klart, at der var akut brug for at omstille arbejdsgange, produktion, mindset, supply chain og mange andre ting til at være opbygget og defineret ud fra og rettet ind efter de digitale muligheder.

Det er jo en tendens, som man alle steder godt har set og kendt til, men som man mange steder først nødtvungent for alvor fik igangsat i 2020, da det for alvor stod klart for alle, at der var brug for akutte nye måder at drive forretning og virksomhed på, hvis man skulle have dagligdagen til at hænge sammen.

Disse nye erkendelser bar vi ind i 2021, hvor digitaliserings-bestræbelserne blev både forstærket og forædlet.

Der er penge i omstillingen

Og ved indgangen til 2022 står vi på et punkt, hvor der ingen diskussion overhvoedet kan være om, at det kræver en massiv grad af digitalisering, hvis man som virksomhed og organisation skal stå stærkt over for sine konkurrenter og kunder.

Det er i sagens natur en omstilling, som mange leverandører i it-branchen har nydt godt af.

Det samme gælder CIO’erne, der i årets løb mange steder har fået cementeret deres position som afgørende elementer, hvis en organisation skal have først oparbejdet ambitioner og mål på digitaliserings-området og senere forløst dem.

Udviklingen og det store behov for nyskabende og effektiviserende it-løsninger understreges blot af, at der i 2021 har været milliarder af venture-kroner i farvandet til den innovative og ambitiøse underskov af spirende it-virksomheder.

Den udvikling vil vi se meget mere af i 2022, hvor venture-fonde, kapitalfonde og andre pengestærke grupper fortsat vil kappes om at komme med på det, der kan blive til ‘the next big thing’.

I en tid med så hastig omstilling, dukker der samtidig en ny tendens op, som vi tror kan komme til at definere forskellen på vinderne og taberne i de kommende år.

Det er en tendens, som vi i flere år har set udspille sig i finansektoren, men som med den stærkt forøgede digitalisering, som gennemsyrer så mange organisationer lige nu, vil komme til at brede sig.

Bankerne har nemlig i årevis i tilgang og selvopfattelse bevæget sig over mod ikke længere at være banker, der anvender it. Men snarere it-virksomheder, der beskæftiger sig med bank-forretning.

Samme retning bevæger A.P. Møller-Mærsk sig hastigt i. Det store rederi har siden sommer købt tre stærkt specialiserede it-virksomheder og ansat flere hundrede it-folk.

Vi er alle it-virksomheder

For uden massiv it-anvendelse og massiv satsning på digitalisering og en selvopfattelse som it-virksomhed, der driver rederi-forretning, vil A.P. Møller-Mærsk før eller siden blive overhalet inden om af rivalerne.

Det samme kommer til at ske i mange andre brancher og sektorer: Alle er på vej til at blive it-virksomheder.

Og disse it-virksomheder skal udvikle, satse og investere i digitalisering inden for deres specifikke områder og vil før eller siden være nødt til at begynde at opfatte sig selv som (en form for) it-virksomhed, som understøtter levering af en vare til kunderne.

Det vil stå i modsætning til den ‘gamle’ selv-opfattelse som producent af støvler, møbler, transport eller andet.

Det er et paradigme-skifte, som stiller krav til innovation og visioner - men også til omstilling af afvikling og drift, herunder opbygningen af beredskab og it-sikkerhed, som spiller en fortsat stigende rolle i enhver virksomheds dagligdag.

Og det igen stiller krav til kompetencer i virksomheden, hvor der allerede i dag er slagsmål i gang om de bedste hjerner og de dygtigste folk.

Computerworld opfordrer i den sammenhæng alle til (også) at kigge i retning af mulighederne i den lidt halv-ældre del af arbejdsstyrken og ikke låse sig alt for fast i fascinationen af at kunne forme og suge på ungdommens ildhu.

2022 bliver et år med fuld fart frem.

Mulighedernes land ligger (igen) foran os.

Godt nytår og må alt godt følge dig ind i 2022.




CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere