Dansk domænefirma scorer kassen

Domæne-firmaet Dandomain har næsten fordoblet omsætning og indtjening på et år og skal vokse næsten lige så meget næste år. Selskabet er nu blandt Danmarks største inden for domæneregistrering, men må kæmpe for troværdigheden i en branche, der er plaget af konkurser og dårligt rygte.

En af Danmarks største udbydere af domæneregistrering, Dandomain, kom først i gang, da gassen sivede heftigt fra dotcom-ballonen.

Fem år senere kan Randers-virksomheden præsentere væksttal, der vækker mindelser om de svundne tider ? men indtjeningen følger med.

Dandomain fik en bruttofortjeneste på lige knap 10 millioner kroner i det regnskabsår, som sluttede første 1. juli i år, hvilket er en stigning på næsten 50 procent fra året før.

Ingen gammel gæld
Af de penge kunne halvdelen lægges lige i pungen som profit, og der er ingen gammel gæld at høvle af på.

Direktør Jesper Aggerholm tilskriver det almindelig jysk beskedenhed, at virksomheden ikke har fået større opmærksomhed på sin økonomi end tilfældet er.

Han regner med næsten lige så stejl en vækstkurve for indeværende regnskabsår.

- Væksten bliver i samme målestok med mindst yderligere 30 procent, siger han.

Fokus på tre nicher

Selv om forne tiders intense domæne-registrering er kølnet en anelse, er der stadig masser af gang i dette forretningsområde, hvor Dandomain bestyrer omkring 80.000 domæner for 50.000 kunder.

Dandomain A/S Årsregnskab
Millioner kroner2003/042002/03
Bruttofortjeneste9,85,8
Resultat før finansielle poster6,73,6
Resultat før skat 6,93,7
Resultat4,62,6
Egenkapital94,4
Antal ansatte106
Men det er ikke kun her, at væksten er kommet fra. Selskabets andre to indsatsområder er e-handel, hvor man har udviklet en egen salgsløsning som bruges i et stort antal danske webbutikker samt hosting.

- Vi besluttede tidligt at fokusere netop på de tre områder, og væksten har fordelt sig bredt over vores forretning, siger direktøren.

Alligevel er der torne i rosenbuketten. Jesper Aggerholm er sig meget bevidst, at den branche han sidder i, har et noget blakket ry. Historier om fup-domæneregistranter og snydeopkrævninger, konkurser og utilfredse kunder florerer i stort tal.

- Derfor har vi indgået et partnerskab med advokatfirmaet Johan Schlüter, hvor kunderne kan blive rådgivet om de juridiske aspekter ved domænenavne, siger han.

For let at blive domæneregistrant

Samtidig popper der trods talrige konkurser i branchen dagligt nye små leverandører op, som hamrer prisen i bund, men som ikke altid kan levere varen i det lange løb.

Jesper Aggerholm mener, at det er for let at slå sig ned som domæneregistrant, men de etablerede spillere har heller ikke formået at gøre fælles front mod de problemer, der plager branchen, erkender han.

- Vi har forsøgt at tale med nogle af konkurrenterne, for vi ser dem da også som mulige samarbejdspartnere. Men branchen består meget af unge mennesker ? og der mangler nok noget erfaring, siger han.

Derfor er domæneområdet fortsat et minefelt, som kunderne må bevæge sig forsigtigt i når de vælger udbyder. Selv mener Jesper Aggerholm, at Dandomain har overlevet på et godt rygte blandt kunderne og på et rimeligt niveau af kundeservice ? ikke discountpriser.

Dandomain fordoblede også næsten sin medarbejderstab fra seks til 10 ansatte i det forløbne år. De ansatte er ligeligt fordelt på udviklere og salgs- og supportfunktioner. Man har i modsætning til flere af de mere berygtede firmaer i branchen ikke et stort telefonsalgskorps ansat.

- Vi laver ikke opsøgende salg. Kunderne finder os ? så er de også mere motiverede for at handle, siger Jesper Aggerholm.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S