Læs også:GDPR-ekspert efter Helsingør-afgørelse fra Datatilsynet: Her er de vigtigste hovedpointer

Artikel top billede

(Foto: Francois Genon)

EU-Parlamentet giver jordskredssejr til to centrale tech-love: "I alt for lang tid har tech-giganter nydt godt af et fravær af regler"

EU’s parlament har tirsdag stemt for de nye tech-love Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act (DMA). "Den digitale verden har udviklet sig til et vilde vesten, hvor den største og stærkeste sætter reglerne," lyder det fra europaparlamentariker Christel Schaldemose (S).

EU’s regelbog for tech-giganter er ved at få skrevet nogle nye kapitler.

Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act (DMA) er nemlig tirsdag blevet stemt igennem i EU-Parlamentet.

Det skriver EU-Parlamentet i en meddelelse.

DSA blev vedtaget med 539 stemmer for, 54 stemmer imod og 30 hverken for eller imod. Mens DMA blev vedtaget med 588 for, 11 stemmer imod og 31 hverken for eller imod.

"I alt for lang tid har tech-giganter nydt godt af et fravær af regler. Den digitale verden har udviklet sig til et vilde vesten, hvor den største og stærkeste sætter reglerne. Men der er en ny sherif i byen - DSA," udtaler europaparlamentariker og chefforhandler for DSA Christel Schaldemose (S), i meddelelsen, der fortsætter:

"Nu vil regler og rettigheder blive styrket. Vi åbner den sorte boks af algoritmer, så vi kan se ordentligt på pengemaskinerne bag disse sociale platforme."

Nye regler

DSA sætter rammer for digitale markedspladser, sociale medier og andre digitale platforme om at håndtere ulovligt indhold og desinformation samt forbud mod vildledende praksis og visse typer målrettet annoncering.

Her vil der være ekstra strenge regler for platforme med mere end 45 millioner månedlige bruger. Disse skal blandt andet give brugerne mulighed for at fravælge anbefalinger baseret på profilering. Dertil skal der være mere åbenhed om deres algoritmer.

DMA har fokus på de store gatekeepere inden for tech-verdenen og skal sikre mere fri konkurrence.

Det skal blandt andet ske ved, at tredjeparter skal have lettere adgang til platformene. Det betyder for eksempel, at platformene ikke må fremme egne produkter frem for andres på unfair vis.

Det skal derudover være nemmere for brugere at afinstallere forudinstalleret software, og så må gatekeepere kun brugere data til annoncering, hvis der er givet udtrykkeligt samtykke.

Overtrædelser af reglerne kan føre til bøder på op til 10 procent af en virksomheds samlede globale omsætning i det foregående regnskabsår eller op til 20 procent i tilfælde af gentagen manglende overholdelse.

Træder senere i kraft

Vedtagelserne lå i kortene, da de er baseret på aftaler mellem parlamentet og Rådet henholdsvis 23. april og 24. marts. De skal dog først endeligt vedtages i EU Rådet i juli (DSA) og september (DMA).

DSA vil træde i kraft 15 måneder efter officiel vedtagelse eller 1. januar 2024 afhænigt af processen, og hvad der kommer først.

DMA vil begynde at gælde seks måneder efter dens officielle vedtagelse. Gatekeepere vil have seks måneder, efter de er blevet udpeget som gatekeepere til at overholde de nye regler.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital