Artikel top billede

Et Apple Watch kan redde liv ved at kontakte alarmberedskabet for dig. (Foto: Apple PR)

Apples budskab fra ugens gigantiske hardware-show: På så mange måder kan vores løsninger redde dit liv (og kan Android lige det?)

ComputerViews: Apple har – som sædvanlig – lanceret en stribe nye iPhones og smartwatches til årets store dimse-show. Under overfladen ligger et truende budskab: Bruger du andet end Apple-grej, er det med livet som indsats.

ComputerViews: Gruen og alvoren var til at tage og føle på.

Inden Apple-chef Tim Cook og hans kumpaner viste den årlige kavalkade af hardware-nyheder frem ved årets iPhone-event, klippede feedet over til nogle gribende fortællinger fra Apple Watch-brugere, hvis liv blev forandret eller endda reddet af den fikse smart-ur.

Heriblandt var renovationsmedarbejderen, som på ulyksalig vis var røget med affaldet ned i skraldekværnen.

Situationens rædsel blev tydelig, da han fortalte, hvordan porten lukkede og alt blev mørkt. Han havde ikke sin telefon på sig.

”Holy Molly,” tænkte han.

Men i mørket lyste hans nyligt indkøbte Apple Watch - den dyre med indbygget mobilsignal. Han ringede til alarmcentralen, som svarede. ’Og så smilte jeg som et nyfødt barn’.

Lektien fra det og andre vidnesbyrd var entydig: Apple-grej redder liv.

En ny fortælling

Efter denne dramatiske indledning klippede showet videre til præsentationen af det nye Watch, Series 8, og dennes billigere pendant ’Watch SE’ samt det ekstreme ’Watch Ultra’.

Fælles for de tre størrelser var dog, at de små smart-ure kunne komme tæt på brugernes liv i en grad, der kan forandre deres liv.

En temperaturmåler i Series 8 kan nu fortælle, hvorvidt en ægløsning er udeblevet – en afgørende oplysning i Apples hjemland, hvor abort-rettigheder siden sommeren er blevet voldsomt indskrænket flere steder.

Med det nye Watch Ultra ville du altid kunne finde vej hjem igen fra selv den vildeste ekspedition. Kompas-app’en kan nemlig oprette waypoints eller guide dig tilbage som med Hans og Gretes brødkrummer.

Selv den billige Watch SE er nu udstyret med en crash-sensor, der kan registrere, at man er involveret i en bilullykke og ringe beredskabsmyndighederne op for en – selv hvis man ikke er i stand til det.

Til de funktioner følger en vigtig detalje: Batteriet er blevet markant forbedret med en ny strømspare-funktion, der ifølge Apple kan nærmest fordoble driftstiden.

Igen, et Apple Watch er en ven i nøden.

Dækker, hvor de andre ikke gør

Apple tager dog den fortælling videre ved at bygge en lovende, og igen potentielt livreddende, funktion i sin nye iPhone 14-kollektion.

Både iPhone 14 og 14 Pro modellerne er fremover udstyret med en særlig antenne, der kan sende nødbeskeder over satellit-netværk.

Funktionen er lidt sløv og kluntet, det kan tage fra 15 sekunder til flere minutter at komme igennem og det kræver åben himmel, men den er igen potentielt livreddende hvis uheldet skulle ske langt fra alfarvej (og mobilnetværksdækning).

Via den nye satellitforbindelse kan man som iPhone 14 bruger også dukke op via Find-app’en. Altså også når mobilforbindelsen glipper.

At den nye iPhone 14 nu kommer i en stor ’Plus’ størrelse og at iPhone 14 Pros 48 megapixels kamera ser ud til at kunne levere fabelagtige fotoresultater er så bare en bonus.

Det underforståede

At Apple gentagne gange leverer budskabet og bygger den fornødne hardware, heriblandt investerer tre milliarder kroner i satellit-netværk, er også med til at skabe et underforstået narrativ: At bruge andet end Apple-grej er dødsensfarligt.

Hvis du er familiens tech-kyndig, vil du så ikke anbefale din nærmeste og elskede at investere i et Watch, der kan redde dem, når det værste skulle ske?

Hvilke ravneforældre vil for eksempel udstyre deres børn med en mobil, som ikke kan signalere hvor de befinder sig, hvis uheldet skulle være ude?

Her får Google, Samsung eller de andre Android-producenter hermed en udfordring med at bevise, at de, og dermed også deres enheder, har deres kunders liv kært.

Missede du Apple store hardware-show kan du se det her.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital