Efter Elon Musks opkøb: Twitter-brugere strømmer over til alternativet Mastodon

Flere og flere Twitter-brugere rykker over til alternative platforme. Et af dem er Mastodon, der netop har rundet en million brugere.

Artikel top billede

Det er bestemt ikke alle, der er tilfredse med, at verdens rigeste mand opkøbte det børsnoterede Twitter.

Efter Elon Musk overtog det sociale medie Twitter, så er der titusindvis af brugere, der har søgt alternative platforme.

En af medierne, der har opnået enorm tilslutning på kort tid, er det sociale media Mastodon.

Mastodon har netop rundet en million brugere, og alene i den forgangne uge er 230.000 nye brugere kommet til.

Mastodon ligner tilnærmelsesvist Twitter på udseende, og der er også flere sammenfald.

Eksempelvis hedder et opslag 'toots', hvor Twitters hedder 'tweets'.

Her er ligeledes mulighed for at reposte, svare, like og man kan følge hinanden.

Den underliggende struktur er dog en del anerledes, og det er også derfor, at flere nu skifter, skriver Techcrunch.

Mastodon er nemlig et decentraliseret netværk, der i stigende grad er positioneret som et alternativ til Twitter med over en million aktive brugere om måneden.

Selskabets CEO Eugen Rochko afslørede tallene mandag morgen i et blogpost. Selskabet er baseret i Tyskland, og har i særdeleshed oplevet stor vækst siden elon Musk købte Twitter.

Siden 27. oktober, er der næsten kommet en halv million nye brugere til, forlyder det. Det er dog kun en promille af Twitters brugerbase, der udgøres af 238 millioner aktive brugere.

Mediet skriver, at flere brugere skifter til platformen, da de er bekymrede for, hvordan Twitters funktionalitet vil ændres under ledelse af Elon Musk. Andre skifter som en slags protest mod at Twitter har indført betaling mod at blive verificeret. Dertil er flere utilfredse med, hvordan Elon Musk med hård hånd håndtere og modererer visse former for satire på platformen.

Selve oplelvesen Mastodon skulle ligne Twitters forholdsvist meget. Men modsat Twitter, så er Mastodon reklamefri og samtidig distribueret via tusindvis af servere primært drevet af frivillige.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S