Online-annoncering vokser voldsomt

Flere og flere danske virksomheder vælger at optimere markedsføringen med værktøjer som søgeordsoptimering og forskellige metoder og teknologier til at spore kunder og deres adfærd på nettet.

Et stigende antal danske virksomheder vælger at bruge diverse værktøjer for at optimere deres online-annoncering og salg.

Det er ikke længere nok kun at benytte sig af bannerreklamer, og der er ikke en automatisk sammenhæng mellem online-annoncering og online-salg.

? Internettet er markant stigende salgskanal for annoncører, og virksomheder bruger fortsat flere ressourcer på online-annoncering, siger Simon Goldschmidt, der er direktør for Tradedoubler, der specialiserer sig i online markedsføring og salgsløsninger.

Selskabet har oplevet en vækst på omkring 50 procent i 2004, hvilket Goldschmidt tilskriver netop den store fokus på at optimere net-annonceringen.

Generelt billede

FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) nikker genkendende til opfattelsen af, at der bliver fokuseret meget på optimeringen af online-markedsføring.

? Vi har ikke selv udarbejdet en analyse, men når vi taler med vores medlemmer, så tyder meget på en tendens til, at stadig flere vælger at annoncere online, og de vil selvfølgelig have det størst mulige udbytte. Virksomhederne tænker bredere, end det har været tilfældet før, siger Morten Kamper, direktør i FDIH

Morten Kamper skyder på at den del af virksomheders annoncebudget, der bliver brugt online, vil være cirka seks procent inden udgangen af 2005.

Flere og flere virksomheder nøjes ikke længere med at satse på enten online eller offline annoncering. De vælger at brede sig til flere medier i håb om at nå ud til flere potentielle kunder.

Ifølge Morten Kamper skyldes stigningen i online-annoncering blandt andet, at det er nemmere at måle på resultaterne, og at det derfor også bliver nemmere at målrette og optimere annonceringen.

? Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er vanskeligt at sikre en ordentlig markedsføring. Der er ikke sikkert, at de kunder der starter på en hjemmeside med det formål at købe noget faktisk gør det og omvendt, siger Morten Kamper.

Nødvendig tilpasning

Simon Goldschmidt mener, at det er nødvendigt at være villig til løbende at ændre strategi, og at det giver et online-medie en større mulighed for.

? Online-markedsføring kræver, at virksomheden er i stand til at reagere hurtigt og ændre eksempelvis priser og tilbud. Den skal hurtigt kunne rette ind efter, hvad der generer salg lige nu, siger Simon Goldschmidt.

Kombinationen af forskellige værktøjer som bannere, datamining og søgeordsoptimering giver ifølge Simon Goldschmidt virksomheder den bedste mulighed for at optimere deres online-markedsføring.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S