Konsulenter beskyldes for lovbrud

Print- og kopileverandører opfordrer finansministeren til at fyre Indkøbsringen som rådgiver for Statens og Kommunernes Indkøbsservice. Konsulentfirmaet beskyldes for at være på kant med loven. Indkøbsforeningen afviser.

En række print- og kopileverandører ? med Konica Minolta, Xerox og Ikon Office Solutions i spidsen ? er blevet så trætte af rådgivningsvirksomheden Indkøbsringen (IKR), at de i regi af IT-Brancheforeningen beder finansminister Thor Pedersen (V) om hjælp.

? Vi har sendt et brev til finansministeren, hvor vi opfordrer ham til at sørge for, at Statens og Kommunernes Indkøbs Service stopper samarbejdet med IKR, siger Martin Rahbek, administrerende direktør for Konica Minolta og formand for IT-Brancheforeningens udvalg for leverandører af dokumentløsninger.

Dermed kommer der ny næring til en ulmende konflikt mellem print- og kopileverandørerne på den ene side og Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) samt IKR på den anden.

Monopol siden 2003

Baggrunden for konflikten er, at SKI i 2003 gav IKR monopol på rådgivning på milliardmarkedet for print- og
kopiydelser.

En enig branche mener, at IKR overtræder markedsføringsloven, bryder udbudsregler og benytter enhver anledning til at nedgøre print- og kopiselskaberne over for kunderne.

Ud over henvendelsen til finansministeren har selskaberne klaget deres nød til Kommunernes Landsforening (KL), som ejer 45 procent af SKI. Finansministeriet sidder på de resterende 55 procent.

? Det er uforståeligt, hvorfor SKI fortsat samarbejder med IKR. Det kan ikke passe, at SKI vil lægge navn til et samarbejde med en virksomhed, der udokumenteret beskylder kopi- og printleverandørerne for at snyde og bedrage kunderne, siger Martin Rahbek.

Kopi- og printselskaberne mener, at SKI?s samarbejde med IKR har en negativ effekt på antallet af offentlige handler på markedet for print- og kopiydelser, som går gennem SKI-aftalerne.

Og det er ikke småpenge, der er tale om: Sidste år solgte, udlejede og servicerede branchen kopimaskiner og printere for to milliarder kroner i Danmark.

Spild af tid

Ifølge Søren Jakobsen, direktør for SKI, blev der købt kopi- og printydelser for 122 millioner kroner via SKI-rammeaftalerne i samme periode.

? Vi spilder tiden på lange møder med kunder og overivrige IKR-konsulenter, hvilket er med til at lægge en kraftig dæmper på salget via rammeaftalerne, som vi ellers opfatter som den bedste måde til at opnå optimal handel med det offentlige, siger Martin Rahbek.

Han mener, at genforhandlinger af de gamle kontrakter er på kant med udbudsreglerne, og at IKR bryder markedsføringsloven, når de sender breve og rapporter ud til kunder, hvor rådgiveren beskylder print- og kopibranchen for urent trav.

Kopi- og printleverandørerne ser derfor gerne, at SKI finder en eller flere nye rådgivningspartnere.

Det er dog ikke så ligetil, mener Søren Jakobsen, direktør for SKI, som har kendt til print- og kopibranchens kritik af IKR længe, men hidtil har holdt hånden over rådgiveren.

? Vi gennemtrevlede sidste år markedet for alternativer til IKR, men fandt ikke nogen. Der findes nogle meget små firmaer, men ikke nogen med IKR?s ekspertise og branchekendskab, siger han.

Han mener, at IT-Brancheforeningens breve til finansministeren og KL må betegnes som en overreaktion.

? De har en rigtig dårlig sag. Det er klart, at det er irriterende for en branche, når der dukker en uvildig rådgiver op med indgående branchekendskab, men det var absolut tiltrængt på print- og kopiområdet, siger han.

Gribe i egen barm

Hos Indkøbsringen (IKR) står den ene af selskabets to stiftere, Jarl Arfelt, uforstående over for kopi- og printleverandørernes angreb.

? Vi bryder ikke udbudsreglerne, når vi genforhandler kontrakter. Vi overtræder ikke markedsføringsloven, da vi aldrig har sendt noget ud til kunder eller andre, som vi ikke har dokumentation for, slår han fast.

Han mener, at kopi- og printbranchen bør gribe i egen barm og rydde ud blandt de brodne kar i branchen.

? Langt de fleste leverandører er superseriøse, men dele af kopi- og printmarkedet er en jungle, fyldt med uigennemskuelige kontrakter, uanset om der er tale om en standard-serviceaftale, en købsaftale eller en finansieringsaftale. Derfor er der brug for os, siger han.

Han mener, at angrebet fra leverandørerne kommer nu, da mange offentlige og private virksomheder har fået øjnene op for rådgivningsvirksomheden.

? Branchens store spillere vil bremse os, inden vi får endnu bedre fodfæste. Det undrer mig, da det må være i alles interesse at skabe ordnede forhold på det danske marked for print- og kopiydelser. Det er tiltrængt, siger han.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S