E-boks-brugere skal have mere i boksen

Brugere af E-boks betragter de digitale rudekuverter som mere sikre end de gammeldags rudekuverter og mener, at den digitale tjeneste giver et bedre overblik. Malurten er bare, at der ikke er virksomheder og myndigheder nok, der benytter sig af muligheden.

Mere end en halv million danskere benytter E-boks' digitale rudekuverter, men 75 procent af dem efterspørger flere afsendere, viser en undersøgelse, som E-boks har fået udarbejdet.

E-boks har længe ment, at et af selskabets problemer er, at der er for få transaktioner. Det har kostet på bundlinien, fordi E-boks tjener penge på antallet af transaktioner. Og mens antallet af brugere er steget løbende, kniber det mere med at få afsenderne med.

? E-boks er ved at være moden i brugernes øjne, og nu handler det om at overbevise flere virksomheder og myndigheder om fordelene ved bruge elektroniske dokumenter, siger Henrik Andersen, administrerende direktør i E-boks.

Henrik Andersen mener, at det handler om at overbevise potentielle afsendere af dokumenter til E-boks om, at der er mange penge at spare, og at det ikke er teknisk vanskeligt

Kritisk masse

E-boks nærmer sig den kritiske masse med sine mere end 500.000 brugere, 180 pengeinstitutter og mere end 260 kommuner.

? En af de store kommuner, der mangler, er Københavns Kommune, som vi ligger i tætte forhandlinger med. Går alt vel, indgår vi en aftale i år, siger Henrik Andersen.

Han peger på, at mange virksomheder vælger at bruge pengene på at videreudvikle deres kerneprodukter, og at de måske er tilbøjelige til at negligere muligheden for at spare på eksempelvis porto.

For at tiltrække flere afsendere af dokumenter til E-boks, satser virksomheden bag E-boks på en mere synlig og mere detaljeret markedsføring.

? Vi satser mere på at gøre opmærksom på mulighederne via annoncer i dagblade og lignende og så skære lidt ned i forhold til håndboldsponsoratet (Ikast Bording Elite Håndbold, Red.), siger Henrik Andersen.

Frivillig tvang

En mulighed for at udbrede brugen af E-boks er en let grad af tvang som eksempelvis ATP's elektroniske investeringsportal Folkebørsen benytter.

Hvis en investor vil have en opgørelse over sine fondshandler, så kan det kun lade sig gøre via E-boks, hvilket sparer ATP en anseelig mængde administration. Og i øvrigt glæder E-boks.

Bankernes EDB Central (BEC) valgte i 2004 at opgive sin egen elektronisk dokumentløsning, og det betød at eksempelvis kunder i Forstædernes Bank, der ønskede at modtage diverse elektroniske dokumenter, heller ikke kunne undgå E-boks.

? Jeg tror, at det er en god ide nogle steder, men jeg er nu ikke sikker på, at det er løsningen alle steder, siger Henrik Andersen.

Han mener, at en anden mulighed kan være motivation ved eksempelvis at tilbyde telekunder, at de kan undgå gebyrer på regningen, hvis de modtager den digitalt.

Sonofon er et af to teleselskaber, der ikke tilbyder, at deres kunder kan få regningen sendt til deres e-boks. Telia er det andet.

? Det er ikke et bevidst strategisk valg ikke at tilbyde vores kunder den mulighed. Vi har i stedet brugt vores krudt på at få vores kunder til at benytte PBS. Kunderne slipper for en papir-regning fra os, og vi er sikret, at der bliver betalt til tiden, siger Telias kommunikationschef Robert Neimanas.

Robert Neimanas vil dog ikke afvise, at det på et tidspunkt bliver også bliver muligt for Telia-kunde at få regningen sendt digitalt til sin E-boks.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

Københavnsområdet

KMD A/S

AI Engineer

Nordjylland

Sundhedsdatastyrelsen

Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S