Oracle-tour skal berolige bekymrede kunder

Milliarder er på spil for Oracle, der trods fusioner på stribe og overlappende produkter fastholder, at der også i fremtiden vil blive taget vare på alle brugere af produkter i den sammenbragte familie. Toppen fra Oracle med danske Jesper Andersen i central rolle var torsdag på roadshow i London.

Oracle, Peoplesoft, JD Edwards eller Retek, forskellen er den samme.

Trods fjendtlige opkøb og konsolidering med Oracle som det store fusionsoverhoved skal ingen kunder til de opslugte virksomheder frygte for deres it-investering.

Den er sikker nu, vil være det i fremtiden, og den vil være fundament for, at virksomheden vil være med helt fremme mange år frem.

Det var hovedlinjerne i budskabet fra Oracles topchef Charles Phillips og danske Jesper Andersen, da Oracle torsdag tog imod 200 europæiske kunder og europæisk presse på det fashionable fem-stjernede Great Eastern Hotel i det centrale London.

Som chef for en division, der udtænker den overordnede strategi for Oracles erhvervsapplikationer, sidder Jesper Andersen på en central post i Oracles hovedkvarter i USA.

A-holdet rykker ud

Flere tusinde kunder har investeret formuer i it-systemer fra Oracle, Peoplesoft, JD Edwards og Retek.

Systemer, der er vitale for, at virksomhederne kan køre alt fra de mindste transaktioner, når der langes varer over disken, til når der skal sættes dobbelte streger under de store totaler ? og meget, meget mere.

Hverken i det daglige eller på direktionskontorerne ønsker de den mindste usikkerhed om, at deres forretning er sikret i den daglige drift.

Og naturligvis ser Oracle nødigt, at kunderne skal blive usikre og i værste fald lægge millionbudgetterne hos ærkerivalen, tyske SAP.

Derfor rykker A-holdet, som en europæisk Oracle-direktør kaldte de to frontfigurer, ud for at levere de mest overbevisende argumenter til at vinde kundernes tillid.

Kunderne skal med

Kontinuitet var et nøgleord i fremlæggelsen af Oracles strategi. Alle de bærende produktlinjer bliver ført videre.

En gang ude i fremtiden vil produkterne smelte sammen, hvor der bygges på de bedste byggesten fra de forskellige produkter, men det sker ikke her og nu.

- Vi hører også vores kunder sige, at vi skal holde igen, sagde koncernchef Charles Phillips.

Igen og igen lød der fra podiet forsikringer om, at Oracle tager vare på alle kunder, og at kunderne vil spille en vigtig rolle i Oracles strategi.

Mere end 400 brugergrupper skal være med til at give input til udviklingen af Oracles produktlinjer.

- Vi vil få succes, hvis vi lytter til vores kunder og bygger det, som kunderne vil have, sagde Jesper Andersen.

Om Oracle så favner for vidt med ambitioner om både at vedligeholde og opdatere på overlappende produkter og arbejde hen imod næste generation Oracle-produkter, blev berørt på et efterfølgende pressemøde.

- Vi er en stor virksomhed, så vi skal kunne overkomme at have mange ting i gang på samme tid, sagde Charles Phillips med henvisning til, at Oracle har 14.000 udviklere i koncernen.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Gyldendal A/S

CMS-udvikler med lyst til full-stack

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S