Telesex-firmaet Nordic Media opgiver at få lov til at sende regninger til forbrugere på baggrund af en vis-nummer-funktion.
Sø- og Handelsretten afgjorde i oktober sidste år, at det ikke var tilladt at sende regninger på baggrund af vis-nummer.
Nu har Nordic Media opgivet en ankesag ved Højesteret, oplyser jurist hos Forbrugerombudsmanden, Christina Holst Riis.
- Det betyder, at Sø- og Handelsrettens dom står ved magt, og det er vi selvfølgelig glade for, siger Christina Holst Riis.
Dermed er det fastslået, at metoden med vis-nummer er ugyldig, fordi den ikke sikrer, at regningen bliver sendt til den person, der rent faktisk har benyttet en telefontjeneste.
Principiel afgørelse
Gennem de seneste år har flere tusinde forbrugere klaget til Forbrugerklagenævnet og Forbrugerombudsmanden over at modtage regninger for telesex-tjenester, som de ikke har brugt.
Nordic Media er blot et af de firmaer, der har sendt regninger ud til forbrugere på baggrund af vis-nummer-funktionen. Hos Forbrugerombudsmanden har adskillige klager over andre telesex-firmaer ventet på Nordic Media-sagens udfald.
- Dommen er principiel, fordi den slår fast, at man ikke kan opkræve penge fra forbrugerne på denne måde. Nu vil vi forsøge at få ryddet op på området og sikre, at andre firmaer ikke bruger vis-nummer-funktionen til at udsende regninger, siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
I dommen udtalte Sø- og Handelsretten blandt andet, at Nordic Media har handlet i strid med god markedsføringsskik, og at udsendelse af regningerne var vildledende og i strid med markedsføringsloven.
Mange klager
Forbrugerombudsmanden nedlagde i oktober 2003 et foreløbigt forbud mod Nordic Medias udsendelse af regningerne samtidig med, at der i Sø- og Handelsretten blev anlagt sag mod firmaet.
Baggrunden var over 100 klager fra forbrugere, der havde fået regninger fra Nordic Media for brug af betalingssextjenester, som forbrugerne ikke havde bestilt.
Også i Forbrugerstyrelsens Hotline var problemet velkendt. Alene i september 2003 henvendte mere end 500 forbrugere sig med spørgsmål om Nordic Medias forretningsmetoder.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Nordic Media.